Audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego uznali bowiem, że w przypadku środków na działalność gospodarczą oraz wyposażenia stanowiska pracy VAT powinien być niekwalifikowalny, bez względu na to, czy zdecydowano się na jego odzyskanie, czy nie.
Dotychczas kwestia ta regulowana była przez oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym beneficjent (urząd pracy) deklarował, że nie ma prawnej możliwości odzyskania VAT ujętego w projekcie, dzięki czemu wydatki uznawane były za kwalifikowalne.
Do czasu wyjaśnienia sprawy i przyjęcia wyjaśnień przez Komisję Europejską IZ RPO WM zaleciła powiatowym urzędom pracy stosowanie się do poniższej instrukcji:
„W projektach realizowanych w ramach Osi Priorytetowej VIII IZ RPO WM zaleca Instytucjom Pośredniczącym oraz Beneficjentom RPO WM 2014-2020 stosowanie następujących zasad postępowania w zakresie rozliczania we wnioskach o płatność następujących rodzajów wydatków: dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej albo dofinansowania kosztów doposażenia/ wyposażenia miejsca pracy:
1. W przypadku wydatków, które zostały przez Beneficjenta ujęte we wniosku o płatność, ale nie zostały zatwierdzone przez Instytucję Pośredniczącą:
- IP wycofuje wniosek o płatność, w którym zostały ujęte wydatki w formie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i/lub dofinansowanie kosztów doposażenia/wyposażenia miejsca pracy;
- Beneficjent usuwa z wniosku o płatność wszystkie wydatki, które dotyczą dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i/lub dofinansowanie kosztów doposażenia/ wyposażenia miejsca pracy;
- Beneficjent składa skorygowany wniosek o płatność;
- IP weryfikuje skorygowany wniosek o płatność zgodnie z dotychczas stosowanymi procedurami.
- Beneficjent realizuje swój projekt na dotychczasowych zasadach, ponosząc wydatki w formie dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej i/lub dofinansowanie kosztów doposażenia/wyposażenia miejsca pracy;
- Beneficjent finansuje wydatki na dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej i/lub dofinansowanie kosztów doposażenia/wyposażenia miejsca pracy na dotychczasowych zasadach;
- Beneficjent nie przedstawia we wnioskach o płatność żadnych wydatków poniesionych na dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej i/lub dofinansowanie kosztów doposażenia/wyposażenia miejsca pracy do czasu uzyskania zgody Instytucji Zarządzającej RPOWM 2014-2020.
- Szczegółowo omówiono instrukcję postępowania zalecaną przez MIR dla wszystkich Instytucji Zarządzających;
- Poinformowano o prowadzonym przez MIR dialogu z KE i możliwych jego efektach:
- odstąpienie przez KE od zastrzeżeń-co będzie skutkowało odblokowaniem certyfikacji;
- podtrzymaniem przez KE zastrzeżeń - co będzie skutkowało koniecznością wprowadzenia działań naprawczych i korektę systemową;
- MIR wskazało na konieczność spójnego podejścia wszystkich instytucji w celu prawidłowości wyliczenia ewentualnej korekty systemowej oraz braku konieczności na obecnym etapie podejmowania działań zaradczych samodzielnie przez poszczególne instytucje;
- MIR na tym etapie nie ustosunkowało się do wątpliwości zgłoszonych przez przedstawiciela IZ RPWM w zakresie ewentualnego pokrycia zakwestionowanych przez ETO wydatków. Jedynie zaznaczyło, że nie jest możliwe odzyskiwanie tych środków od beneficjentów;
- W odniesieniu do trwających i ogłaszanych konkursów MIR pozostawiło decyzję w tym obszarze instytucjom zarządzającym, nie rekomendując jednoznacznego stanowiska."