Spotkanie "Ekonomia Społeczna w praktyce. Krajowy Fundusz Szkoleniowy instrumentem wsparcia dla rozwoju inicjatyw społecznych" odbyło w płockiej filii WUP 15 października, w ramach Europejskich Dni Pracodawców.
W spotkaniu wzięli udział między innymi przedstawiciele gminnych ośrodków pomocy społecznej, warsztatów terapii zajęciowej, uczelni, lokalnych stowarzyszeń oraz fundacji, a także osoby, które rozważają uruchomienie tego typu przedsięwzięć.
Ekonomia społeczna to sektor gospodarki, w którym aktywność koncentruje się na społecznej użyteczności, a cele społeczne biorą górę nad zyskiem ekonomicznym. Podmioty działające w obszarze ekonomii społecznej lub wspierające ten obszar, przyczyniają się do aktywizacji lokalnej społeczności, a w konsekwencji do podnoszenia ich jakości życia.
Celem imprezy było propagowanie idei ekonomii społecznej, dzielenie się doświadczeniami i dobrymi praktykami, a także umożliwienie nawiązania współpracy między lokalnymi podmiotami działającymi w tym obszarze aktywności ekonomiczno-społecznej.
Spotkanie otworzyła Anna Drzewiecka, dyrektor filii WUP w Płocku. W pierwszej części omówiono rolę Krajowego Funduszu Szkoleniowego jako narzędzia wsparcia dla podmiotów ekonomii społecznej. Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Płocku Małgorzata Bombalicka przedstawiła dotychczasowe doświadczenia urzędu oraz priorytety na 2020 rok w zakresie realizacji KFS. O dobrych praktykach w tym obszarze opowiadała Magdalena Matyszewska, kierownik Biura Izby Gospodarczej Regionu Płockiego.
Druga część spotkania poświęcona była roli ekonomii społecznej. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła prezentacja Roberta Gajewskiego, kierownika Wydziału ds. Ekonomii Społecznej i Projektów Zewnętrznych Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej na temat współpracy podmiotów ekonomii społecznej z otoczeniem. Lokalne doświadczenia w podregionie płockim przedstawiła Beata Puda, koordynator w Ośrodku Wspierania Ekonomii Społecznej w Płocku. Uzupełnieniem było wystąpienie Andrzeja Mańkowskiego, prezesa spółdzielni SZANSA, który w interesujący sposób przedstawił jak krok po kroku tworzył swoją spółdzielnię, jak zrodził się pomysł na tego typu działalność, jakie musiał załatwić formalności, pokonać trudności i w efekcie jak osiągnął sukces, którym jest prężnie działająca i rowijająca się na lokalnym rynku firma oraz wspaniały, wspierający się i zmotywowany do realizacji nowych pomysłów zespół współpracowników. Prezes spółdzielni podkreśli, iż w budowaniu przedsięwzięcia, oprócz dobrego pomysłu kluczową rolę odgrywają ludzie – zmotywowani do działania, otwarci na innych, życzliwi, pracowici, odważnie patrzący w przyszłość.
Ostatnia prezentacja poświęcona była roli komunikacji interpersonalnej w praktyce społecznej. Doradca zawodowy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej filii WUP w Płocku omówił znaczenie poprawnej komunikacji w kontekście funkcjonowania organizacji. Efektywne, zrozumiałe i pozytywne porozumiewanie się jest umiejętnością niezbędną do budowania pozytywnych relacji międzyludzkich, co z kolei umożliwia efektywną pracę zespołową. Styl w jakim mówimy i słuchamy ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania organizacji. Model komunikacji oparty na zasadach partnerstwa i szacunku daje podstawy do zbudowania trwałej i stabilnej konstrukcji społecznej. Budowanie ekonomii społecznej nie jest możliwe bez poprawnej komunikacji interpersonalnej.
Uczestnicy spotkania wymieniali się uwagami, doświadczeniem, nawiązały się kontakty i propozycje wzajemnej współpracy.