Informacje dla dłużników FGŚP

Przekazanie środków finansowych Funduszu na wypłatę świadczeń, a także wypłata świadczeń ze środków Funduszu powoduje z mocy prawa przejście na marszałka województwa, działającego w imieniu dysponenta Funduszu, roszczenia wobec pracodawcy, likwidatora lub innej osoby zarządzającej majątkiem pracodawcy lub roszczenia do masy upadłości o zwrot wypłaconych świadczeń.

Dłużnik Funduszu, w warunkach określonych przepisami, może wystąpić o:

  • ROZŁOŻENIE NA RATY,
  • ODROCZENIE TERMINU SPŁATY NALEŻNOŚCI LUB ODSTĄPIENIE W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI OD DOCHODZENIA ZWROTU NALEŻNOŚCI,
  • UMORZENIE W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI NALEŻNOŚCI FUNDUSZU, na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz. U. nr 278, poz. 1636 z późn. zm.).

Art. 23.3. ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)

Dysponent Funduszu (MPiPS) może określić warunki zwrotu należności w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należności, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej albo przedsiębiorcom, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości, jeżeli, zgodnie z:

  1. Art. 23 ust. 3 pkt 1 - podjęcie decyzji przez Fundusz w sytuacji opisanej w art. 23 ust. 3 prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie podjęto.

    Załączniki do wniosku:

    1. dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości:
      • aktualna informacja z CEIDG,
      • prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza wraz z aktualnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej "KRS", uwzględniającym podjętą uchwałę,
      • prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości, prawomocne postanowienie o zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika albo prawomocne postanowienie o zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika na postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego – wraz z aktualnym odpisem KRS lub aktualną informacją z CEIDG,
      • sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,  zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu, jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informacja urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
      • sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,  zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informacja ZUS w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,
      • oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej
    2. analiza wykazująca, że deklarowana kwota wpłaty przez dłużnika Funduszu spowodowałaby korzystniejszą sytuację Funduszu niż w przypadku wszczęcia postępowania sądowego i poniesienia kosztów sądowych lub w drodze przymusowego dochodzenia zwrotu w postępowaniu egzekucyjnym, wraz z oświadczeniem dłużnika Funduszu zawierającym uprawdopodobnienie zaspokojenia należności Funduszu w wyższym stopniu
    3. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

    lub

  2. Art. 23 ust. 3 pkt 2 - dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonej kwoty

    Załączniki do wniosku

    1. dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
    2. analiza wykazująca, że dochodzenie zwrotu należności Funduszu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonych kwot, z wyliczeniem rzeczywistych kosztów, które należałoby ponieść w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym,
    3. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

    lub

  3. Art. 23 ust. 3 pkt 3 - w przypadku osób fizycznych - gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych.

    Załączniki do wniosku

    1. dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
    2. oświadczenie dłużnika Funduszu, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niego i jego rodziny, w szczególności pozbawiłoby jego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych
    3. dokumenty potwierdzające zawarty w oświadczeniu stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym ostatnie złożone zeznanie podatkowe
    4. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

Art. 23. ust. 4 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)

Dysponent Funduszu może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, w taki sposób, aby nie stanowiło to pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.

Załączniki do wniosku

  1. Analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
    1. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
      • wartość należności Funduszu,
      • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
      • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
    2. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
      • wartość należności Funduszu,
      • rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
      • wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
      • pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli, z uwzględnieniem zabezpieczeń i przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego,
      • szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
      • szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
      • szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,
    3. założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w lit. a i b,
  2. Dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:
    • dokumenty pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
    • plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie
    • z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
    • ocena prawnych możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz,
  3. Aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
  4. Inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

Art. 23. ust. 5 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)

Dysponent Funduszu może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis, określonymi we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej, dotyczących pomocy de minimis.

Załączniki do wniosku

  1. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jaką dłużnik Funduszu otrzymał w roku, w którym złożono wniosek, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
  2. informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,
  3. dokumenty potwierdzające prowadzenie przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej, w związku, z którą ubiega się o pomoc de minimis,
  4. informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6),
  5. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust.5 ustawy.

Art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)

Dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części w przypadkach całkowitej jej nieściągalności, gdy zgodnie z:

  1. Art. 23 ust. 6 pkt 1 - zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności,

    Załączniki do wniosku

    1. informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,
    2. informacje uzyskane w postępowaniu sądowym o wyjawienie majątku dłużnika Funduszu,
    3. informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
    4. protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
    5. postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
    6. porównanie kosztów dochodzenia i egzekucji należności Funduszu z kwotą możliwą do uzyskania w postępowaniu windykacyjnym,
    7. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

    lub

  2. Art. 23 ust. 6 pkt 2 - gdy osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawiła ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i jednocześnie nie ma spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego,

    Załączniki do wniosku

    1. odpis aktu zgonu dłużnika Funduszu,
    2. prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia,
    3. informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,
    4. informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
    5. informacje o składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, uzyskane od spadkobierców dłużnika Funduszu,
    6. protokół lub inny dokument z wysłuchania spadkobierców dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego stwierdzający brak majątku dłużnika Funduszu,
    7. prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
    8. dokumentacja dotycząca ustalenia stanu czynnego spadku przez organ egzekucyjny,
    9. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ustawy.

    lub

  3. Art. 23 ust. 6 pkt 3 - gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, została wykreślona z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,

    Załączniki do wniosku

    1. aktualny odpis z KRS uwzględniający wykreślenie dłużnika Funduszu z KRS,
    2. prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
    3. prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu,
    4. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

    lub

  4. Art. 23 ust. 6 pkt 4 - gdy sąd upadłościowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lub pkt 5 lub 8 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń pracowniczych (…).

    Załączniki do wniosku

    1. prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu, jeżeli jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
    2. prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu w razie stwierdzenia, że jego majątek obciążony jest hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską, a pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
    3. prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika Funduszu, jeżeli majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych dłużnika Funduszu obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
    4. aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
    5. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

Art. 23 ust. 7 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)

Całkowita nieściągalność zachodzi również w przypadku, gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 6 pkt 3, pomimo niewykreślenia z właściwego rejestru faktycznie nie istnieje.

Załączniki do wniosku

  1. zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu, jako podatnika lub o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informacja urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  2. zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informacja ZUS w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
  3. informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
  4. protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego
  5. prawomocne, aktualne, sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego,
  6. protokół lub inny dokument z wysłuchania likwidatora lub osoby upoważnionej do reprezentacji dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
  7. protokół organu egzekucyjnego z czynności terenowych,
  8. prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu,
  9. aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS,
  10. wystąpienie z wnioskiem do sądu rejestrowego w trybie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007r. nr 168, poz. 1186, z późn. zm.) w celu udokumentowania braku podstaw do przerejestrowania z rejestru handlowego działu B do KRS z uwagi na faktyczne zaprzestanie działalności przez dłużnika Funduszu,
  11. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

Art. 23 ust. 8 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)

Dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy stale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu.

Załączniki do wniosku

  1. dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
  2. postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
  3. dokumenty potwierdzające stan majątkowy dłużnika Funduszu,
  4. oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym,
  5. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 8 ustawy.

Art. 23a ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)

  1. Art. 23a ust. 1

    Dysponent Funduszu może zawrzeć z dłużnikiem, który zawarł układ z wierzycielami w postępowaniu upadłościowym, porozumienie w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, jeżeli prowadzi to do zwrotu należności w całości.

    Załączniki do wniosku

    1. dokumenty dotyczące układu zawartego w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego i naprawczego,
    2. wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem,
    3. projekt porozumienia zawieranego z dłużnikiem Funduszu w sprawie określenia warunków zwrotu należności Funduszu w całości, wraz z uzasadnieniem,
    4. analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
      1. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
        • wartość należności Funduszu,
        • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
        • wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
      2. ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
        • wartość należności Funduszu,
        • rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
        • wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
        • pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli,
        • z uwzględnieniem zabezpieczeń i przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego,
        • szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
        • szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
        • szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym.
      3. założenia uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w lit. a i b
    5. dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w ust. 1:
      • dokumenty pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
      • plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
      • ocena prawnych możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz;
    6. aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
    7. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
  2. Art. 23a ust. 2

    Jeżeli warunki zwrotu, o których mowa w ust. 1, stanowią pomoc publiczną, porozumienie może zostać zawarte wyłącznie zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację w rozumieniu komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

    Załączniki do wniosku

    1. wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem
    2. Informacje, o których mowa w art.37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
    3. plan restrukturyzacyjny zawierający elementy określone w części III.8.B w pkt 2.1.- 2.4. załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.),
    4. opinia marszałka województwa, z której wynika, że dłużnik Funduszu znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9 - 11 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw,
    5. ocena marszałka województwa wskazująca, że plan restrukturyzacyjny prowadzi do odzyskania przez dłużnika Funduszu długookresowej konkurencyjności na rynku,
    6. informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6),
    7. projekt porozumienia zawieranego z dłużnikiem Funduszu w sprawie określenia warunków zwrotu należności Funduszu w całości, wraz z uzasadnieniem,
    8. dokumenty dotyczące układu zawartego w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego i naprawczego,
    9. inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.

Informacje o publikacji dokumentu