Przekazanie środków finansowych Funduszu na wypłatę świadczeń, a także wypłata świadczeń ze środków Funduszu powoduje z mocy prawa przejście na marszałka województwa, działającego w imieniu dysponenta Funduszu, roszczenia wobec pracodawcy, likwidatora lub innej osoby zarządzającej majątkiem pracodawcy lub roszczenia do masy upadłości o zwrot wypłaconych świadczeń.
Dłużnik Funduszu, w warunkach określonych przepisami, może wystąpić o:
- ROZŁOŻENIE NA RATY,
- ODROCZENIE TERMINU SPŁATY NALEŻNOŚCI LUB ODSTĄPIENIE W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI OD DOCHODZENIA ZWROTU NALEŻNOŚCI,
- UMORZENIE W CAŁOŚCI LUB W CZĘŚCI NALEŻNOŚCI FUNDUSZU, na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2011r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji zawartych we wniosku marszałka województwa o określenie warunków zwrotu, odstąpienie od dochodzenia zwrotu lub umorzenie należności Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (Dz. U. nr 278, poz. 1636 z późn. zm.).
Art. 23.3. ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)
Dysponent Funduszu (MPiPS) może określić warunki zwrotu należności w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należności, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej albo przedsiębiorcom, którzy trwale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej z uwagi na pozostawanie w stanie likwidacji lub upadłości, jeżeli, zgodnie z:
-
Art. 23 ust. 3 pkt 1 - podjęcie decyzji przez Fundusz w sytuacji opisanej w art. 23 ust. 3 prowadzi do odzyskania zwrotu wyższej kwoty niż gdyby takiej decyzji nie podjęto.
Załączniki do wniosku:
- dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości:
- aktualna informacja z CEIDG,
- prawomocne orzeczenie o rozwiązaniu spółki przez sąd lub uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki, w formie protokołu sporządzonego przez notariusza wraz z aktualnym odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego, zwanego dalej "KRS", uwzględniającym podjętą uchwałę,
- prawomocne postanowienie o ogłoszeniu upadłości, prawomocne postanowienie o zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu na postanowienie o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika albo prawomocne postanowienie o zmianie postanowienia o ogłoszeniu upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika na postanowienie o wszczęciu wtórnego postępowania upadłościowego – wraz z aktualnym odpisem KRS lub aktualną informacją z CEIDG,
- sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu, jako podatnika lub zaświadczenie o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informacja urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
- sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informacja ZUS w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym albo zaświadczenie ZUS o dacie zaprzestania odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne,
- oświadczenie likwidatora lub syndyka o nieprowadzeniu działalności gospodarczej
- analiza wykazująca, że deklarowana kwota wpłaty przez dłużnika Funduszu spowodowałaby korzystniejszą sytuację Funduszu niż w przypadku wszczęcia postępowania sądowego i poniesienia kosztów sądowych lub w drodze przymusowego dochodzenia zwrotu w postępowaniu egzekucyjnym, wraz z oświadczeniem dłużnika Funduszu zawierającym uprawdopodobnienie zaspokojenia należności Funduszu w wyższym stopniu
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
lub
- dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości:
-
Art. 23 ust. 3 pkt 2 - dochodzenie zwrotu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonej kwoty
Załączniki do wniosku
- dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
- analiza wykazująca, że dochodzenie zwrotu należności Funduszu jest związane z poniesieniem kosztów znacznie przewyższających wysokość dochodzonych kwot, z wyliczeniem rzeczywistych kosztów, które należałoby ponieść w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
lub
-
Art. 23 ust. 3 pkt 3 - w przypadku osób fizycznych - gdy osoba ta wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niej i jej rodziny, w szczególności pozbawiłoby tę osobę i jej rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych.
Załączniki do wniosku
- dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
- oświadczenie dłużnika Funduszu, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym uzyskiwanie dochodu uniemożliwiającego spłacenie należności do Funduszu, nie jest w stanie spłacić należności jednorazowo lub w całości, ponieważ spowodowałoby to zbyt dotkliwe skutki dla niego i jego rodziny, w szczególności pozbawiłoby jego i jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych
- dokumenty potwierdzające zawarty w oświadczeniu stan majątkowy i sytuację rodzinną, w tym ostatnie złożone zeznanie podatkowe
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
Art. 23. ust. 4 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)
Dysponent Funduszu może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, w taki sposób, aby nie stanowiło to pomocy publicznej w rozumieniu przepisów o pomocy publicznej.
Załączniki do wniosku
- Analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
- wartość należności Funduszu,
- wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
- wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
- wartość należności Funduszu,
- rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
- wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
- pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli, z uwzględnieniem zabezpieczeń i przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego,
- szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
- szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
- szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym,
- założenie uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w lit. a i b,
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
- Dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w pkt 1:
- dokumenty pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
- plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie
- z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
- ocena prawnych możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz,
- Aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
- Inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
Art. 23. ust. 5 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)
Dysponent Funduszu może określić warunki zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności lub odstąpić w całości lub w części od dochodzenia zwrotu należności, lub umorzyć w całości lub w części należności, gdy dochodzi zwrotu należności lub prowadzi postępowanie egzekucyjne w stosunku do przedsiębiorców, zgodnie z zasadami udzielania pomocy de minimis, określonymi we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej, dotyczących pomocy de minimis.
Załączniki do wniosku
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, jaką dłużnik Funduszu otrzymał w roku, w którym złożono wniosek, oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30.04.2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj. informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis,
- dokumenty potwierdzające prowadzenie przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej, w związku, z którą ubiega się o pomoc de minimis,
- informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6),
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust.5 ustawy.
Art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)
Dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części w przypadkach całkowitej jej nieściągalności, gdy zgodnie z:
-
Art. 23 ust. 6 pkt 1 - zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji należności,
Załączniki do wniosku
- informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,
- informacje uzyskane w postępowaniu sądowym o wyjawienie majątku dłużnika Funduszu,
- informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
- protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
- postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- porównanie kosztów dochodzenia i egzekucji należności Funduszu z kwotą możliwą do uzyskania w postępowaniu windykacyjnym,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
lub
-
Art. 23 ust. 6 pkt 2 - gdy osoba fizyczna zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku, lub pozostawiła ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów i jednocześnie nie ma spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego,
Załączniki do wniosku
- odpis aktu zgonu dłużnika Funduszu,
- prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub sporządzony przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia,
- informacja organu egzekucyjnego o stanie majątkowym dłużnika Funduszu,
- informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
- informacje o składnikach majątkowych wchodzących w skład spadku, uzyskane od spadkobierców dłużnika Funduszu,
- protokół lub inny dokument z wysłuchania spadkobierców dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego stwierdzający brak majątku dłużnika Funduszu,
- prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
- dokumentacja dotycząca ustalenia stanu czynnego spadku przez organ egzekucyjny,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 6 pkt 2 ustawy.
lub
-
Art. 23 ust. 6 pkt 3 - gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, została wykreślona z właściwego rejestru, przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie,
Załączniki do wniosku
- aktualny odpis z KRS uwzględniający wykreślenie dłużnika Funduszu z KRS,
- prawomocne postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
- prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
lub
-
Art. 23 ust. 6 pkt 4 - gdy sąd upadłościowy wydał postanowienie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4 lub pkt 5 lub 8 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń pracowniczych (…).
Załączniki do wniosku
- prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu, jeżeli jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
- prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości dłużnika Funduszu w razie stwierdzenia, że jego majątek obciążony jest hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską, a pozostały jego majątek nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
- prawomocne postanowienie sądu wydane na podstawie przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego o umorzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika Funduszu, jeżeli majątek pozostały po wyłączeniu z niego przedmiotów majątkowych dłużnika Funduszu obciążonych hipoteką, zastawem, zastawem rejestrowym, zastawem skarbowym lub hipoteką morską nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
- aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
Art. 23 ust. 7 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)
Całkowita nieściągalność zachodzi również w przypadku, gdy osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o których mowa w ust. 6 pkt 3, pomimo niewykreślenia z właściwego rejestru faktycznie nie istnieje.
Załączniki do wniosku
- zaświadczenie urzędu skarbowego o wykreśleniu dłużnika Funduszu, jako podatnika lub o nieodprowadzaniu podatków z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej lub informacja urzędu skarbowego w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
- zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zwanego dalej "ZUS", o wyrejestrowaniu pracowników z ubezpieczeń społecznych lub informacja ZUS w tym zakresie uzyskana przez organ egzekucyjny w związku ze zleceniem mu tych czynności we wniosku egzekucyjnym,
- informacja organu egzekucyjnego, o której mowa w art. 760¹ ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. nr 43, poz. 296, z późn. zm.),
- protokół lub inny dokument z wysłuchania wierzyciela i dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego
- prawomocne, aktualne, sporządzone nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku, postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego,
- protokół lub inny dokument z wysłuchania likwidatora lub osoby upoważnionej do reprezentacji dłużnika Funduszu w trybie art. 827 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. - Kodeks postępowania cywilnego,
- protokół organu egzekucyjnego z czynności terenowych,
- prawomocne postanowienie sądu o zakończeniu lub umorzeniu postępowania upadłościowego wskazujące na brak majątku dłużnika Funduszu,
- aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS,
- wystąpienie z wnioskiem do sądu rejestrowego w trybie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007r. nr 168, poz. 1186, z późn. zm.) w celu udokumentowania braku podstaw do przerejestrowania z rejestru handlowego działu B do KRS z uwagi na faktyczne zaprzestanie działalności przez dłużnika Funduszu,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
Art. 23 ust. 8 ustawy z dnia 13 lipca 2006r. o ochronie roszczeń (…)
Dysponent Funduszu może umorzyć należność w całości lub w części, gdy postępowanie egzekucyjne w stosunku do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo przedsiębiorców, którzy stale zaprzestali prowadzenia działalności gospodarczej, zostało umorzone w całości z urzędu.
Załączniki do wniosku
- dokumenty mogące świadczyć o nieprowadzeniu przez dłużnika Funduszu działalności gospodarczej lub o trwałym zaprzestaniu jej prowadzenia, lub o pozostawaniu w stanie likwidacji lub upadłości: jak wyżej
- postanowienie organu egzekucyjnego o umorzeniu postępowania egzekucyjnego wydane w trybie art. 824 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. -Kodeks postępowania cywilnego, które uprawomocniło się nie wcześniej niż sześć miesięcy przed dniem złożenia wniosku,
- dokumenty potwierdzające stan majątkowy dłużnika Funduszu,
- oświadczenie dłużnika Funduszu o stanie majątkowym,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w art. 23 ust. 8 ustawy.
Art. 23a ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń (…)
-
Art. 23a ust. 1
Dysponent Funduszu może zawrzeć z dłużnikiem, który zawarł układ z wierzycielami w postępowaniu upadłościowym, porozumienie w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności, w szczególności rozłożyć na raty, odroczyć termin spłaty należności, jeżeli prowadzi to do zwrotu należności w całości.
Załączniki do wniosku
- dokumenty dotyczące układu zawartego w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego i naprawczego,
- wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem,
- projekt porozumienia zawieranego z dłużnikiem Funduszu w sprawie określenia warunków zwrotu należności Funduszu w całości, wraz z uzasadnieniem,
- analiza wykazująca, że zwrot należności Funduszu zgodnie z warunkami zaproponowanymi we wniosku jest korzystniejszy niż zwrot możliwy do uzyskania przez Fundusz w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub postępowania likwidacyjnego, zawierająca w szczególności:
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
- wartość należności Funduszu,
- wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku,
- wartość należności Funduszu po spełnieniu warunków zaproponowanych we wniosku zdyskontowaną na dzień rozpatrzenia wniosku w przedmiocie określenia warunków zwrotu należności Funduszu,
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu możliwego do uzyskania w wyniku egzekucji, upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika Funduszu lub w postępowaniu likwidacyjnym; obliczenie kwoty możliwej do uzyskania na drodze przymusowej powinno uwzględniać następujące informacje:
- wartość należności Funduszu,
- rodzaje zabezpieczeń posiadanych przez Fundusz,
- wartość należności innych wierzycieli oraz rodzaje posiadanych przez nich zabezpieczeń,
- pozycję Funduszu w kolejności zaspokajania wierzycieli,
- z uwzględnieniem zabezpieczeń i przepisów Prawa upadłościowego i naprawczego,
- szacowaną wartość majątku dłużnika Funduszu wraz z podaniem metod, na których podstawie dokonano oszacowania, oraz podmiotu, który dokonał tego oszacowania,
- szacowane koszty postępowania likwidacyjnego,
- szacowany czas niezbędny do uzyskania zwrotu należności Funduszu w postępowaniu likwidacyjnym.
- założenia uzasadniające ustalone poziomy zwrotu należności Funduszu, o których mowa w lit. a i b
- ustalenie poziomu zwrotu należności Funduszu w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku; obliczenie kwoty należności możliwej do uzyskania w wyniku spełnienia warunków zaproponowanych we wniosku powinno uwzględniać następujące informacje:
- dokumenty, na których podstawie została przygotowana analiza, o której mowa w ust. 1:
- dokumenty pozwalające ocenić aktualną sytuację finansową dłużnika Funduszu,
- plan naprawczy pozwalający ocenić, czy dłużnik Funduszu będzie w stanie zrealizować spłatę należności zgodnie z zaproponowanymi warunkami, wraz z prognozami finansowymi obejmującymi cały okres, w którym będzie następowała spłata należności Funduszu,
- ocena prawnych możliwości przymusowego odzyskania należności przez Fundusz;
- aktualny, sporządzony nie wcześniej niż trzy miesiące przed dniem złożenia wniosku, odpis z KRS lub aktualna informacja z CEIDG,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.
-
Art. 23a ust. 2
Jeżeli warunki zwrotu, o których mowa w ust. 1, stanowią pomoc publiczną, porozumienie może zostać zawarte wyłącznie zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej na restrukturyzację w rozumieniu komunikatu Komisji – Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.
Załączniki do wniosku
- wyliczenie rachunkowe uwzględniające spłaty należności z oprocentowaniem
- Informacje, o których mowa w art.37 ust. 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
- plan restrukturyzacyjny zawierający elementy określone w części III.8.B w pkt 2.1.- 2.4. załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz. Urz. UE L 140 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 8, t. 4, str. 3, z późn. zm.),
- opinia marszałka województwa, z której wynika, że dłużnik Funduszu znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu pkt 9 - 11 komunikatu Komisji - Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw,
- ocena marszałka województwa wskazująca, że plan restrukturyzacyjny prowadzi do odzyskania przez dłużnika Funduszu długookresowej konkurencyjności na rynku,
- informacja, do jakiej kategorii ratingowej należy dłużnik Funduszu zgodnie z komunikatem Komisji w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14 z 19.01.2008, str. 6),
- projekt porozumienia zawieranego z dłużnikiem Funduszu w sprawie określenia warunków zwrotu należności Funduszu w całości, wraz z uzasadnieniem,
- dokumenty dotyczące układu zawartego w ramach prowadzonego postępowania upadłościowego dłużnika Funduszu, zgodnie z przepisami Prawa upadłościowego i naprawczego,
- inne dokumenty potwierdzające wystąpienie przesłanek, o których mowa w tym artykule.