25 września 2024 roku weszła w życie Ustawa o Ochronie Sygnalistów. Celem ustawy jest ochrona sygnalistów, czyli osób zgłaszających naruszenia prawa oraz ulepszanie istniejących w organizacji norm i standardów. Ustawa jest pochodną wytycznych ustanowionych prze Unię Europejską. Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie zgodnie z przepisami niniejszej Ustawy ustanowił Procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Warszawie.
- Kto może być sygnalistą:
Sygnalistą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informację
o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:
2) pracownik tymczasowy;
3) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
4) przedsiębiorca;
5) prokurent;
6) akcjonariusz lub wspólnik;
7) członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
8) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
9) stażysta;
10) wolontariusz;
11) praktykant;
12) funkcjonariusz w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2023 r. poz. 1280, 1429 i 1834);
13) żołnierz w rozumieniu art. 2 pkt 39 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248 i 834);
Ustawę stosuje się także do osoby fizycznej, o której mowa w ust. 1, w przypadku zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacji o naruszeniu prawa uzyskanej w kontekście związanym z pracą przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, lub pełnienia służby w podmiocie prawnym lub już po ich ustaniu.
- Jak można dokonać zgłoszenia:
Sygnalista może zgłosić naruszenie za pośrednictwem:
2) listownie na adres Urzędu: ul. Chłodna 52, 00-872 Warszawa (z odpowiednim oznaczeniem na kopercie: Imię i nazwisko Pełnomocnika ds. konfliktu interesów/ do rąk własnych Pełnomocnika ds. Konfliktu interesów wraz z dopisaniem „zgłoszenie wewnętrzne").
Rekomendowaną formą dokonywania zgłoszeń jest forma pisemna. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest dokonanie zgłoszenia podczas osobistego spotkania, zorganizowanego na podstawie przepisów Ustawy o ochronie sygnalistów. Ze spotkania sporządzany jest Protokół, który stanowi załącznik nr 1 do Procedury.
- Do kogo sygnalista może dokonać zgłoszenia:
Funkcję Pełnomocnika ds. Konfliktu Interesów pełni Pani Tamara Masłowska.
Osobami upoważnionymi do przyjmowania zgłoszeń są:
Pani Aleksandra Grzelak - Zespół ds. Struktur i Organizacji oraz Pani Beata Mazur - Wydział Zarządzania Kadrami.
- Gdzie zamieszczone są informację na temat dokonywania zgłoszeń:
Wszelkie potrzebne informacje do dokonania zgłoszenia naruszenia prawa znajdą Państwo w „Procedurze dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Warszawie" oraz w Ustawie z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów (link do ustawy: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000928/O/D20240928.pdf)
- Materiały do pobrania:
- Ustawa o ochronie sygnalistów
- Procedura dokonywania zgłoszeń
- Zał. 1 - Protokół z dokonania zgłoszenia naruszenia prawa
- Zał. 2 - Rejestr zgłoszeń wewnętrznych
- Zał. 3 - Oświadczenie o zachowaniu bezstronności i poufności
- Zał. 4 - Upoważnienie - obsługa zgłoszeń sygnalistów
- Zał. 5 - Upoważnienie - członkowie komisji
- Klauzula informacyjna dla sygnalisty