Dotyczą one:
- Bezrobotnych, którzy nie będą mogli uczestniczyć w szkoleniu z powodu opieki nad zdrowym dzieckiem;
- Osób bezrobotnych skierowanych do wykonywania prac społecznie użytecznych;
- Pracodawców, osób zarejestrowanych oraz osób, które zamierzają się zarejestrować jako bezrobotne;
- Bezrobotnych, którzy mają wyznaczony termin stawienia się w powiatowym urzędzie pracy.
Komunikat dla mazowieckich urzędów pracy
Z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego i ograniczenie bezpośrednich (osobistych) kontaktów pracowników urzędów pracy z osobami zarejestrowanymi oraz pracodawcami, a także osób zarejestrowanych z pracodawcami pojawiły się pytania dotyczące klientów urzędów pracy. Dotyczą one:
- Bezrobotnych, którzy nie będą mogli uczestniczyć w szkoleniu z powodu opieki nad zdrowym dzieckiem
Jednakże w opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nieobecność osoby bezrobotnej na szkoleniu z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem wynikającej z zamknięcia placówek oświatowych należy uznać za usprawiedliwioną.
Biorąc też pod uwagę wyjątkową sytuację należy zaznaczyć, że w przypadku usprawiedliwienia nieobecności na szkoleniu, spowodowanej koniecznością sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8, za okres tej nieobecności będzie przysługiwało stypendium.
A zatem w przypadku, kiedy szkoła lub przedszkole jest nieczynne i nie zapewnia opieki nad dziećmi z powodu zagrożenia koronawirusem, do usprawiedliwienia nieobecności bezrobotnego, który sprawować będzie opiekę nad dzieckiem, bezrobotny powinien złożyć urzędowi pracy oświadczenie o konieczności sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem, analogicznie jak pracownik - § 32 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1632). Uczestnik szkolenia powinien też powiadomić instytucję szkoleniową o swojej nieobecności w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem (z osobami zarejestrowanymi zalecana jest zdalna komunikacja, np. art. 34a ust. 3ab ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, §18 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy).
- Osób bezrobotnych skierowanych do wykonywania prac społecznie użytecznych
Osoba wykonująca prace społecznie użyteczne jest objęta ubezpieczeniem zdrowotnym (z tytułu posiadania statusu osoby bezrobotnej) oraz ubezpieczeniem wypadkowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o zaopatrzeniu z tytułu wypadków lub chorób zawodowych powstałych w szczególnych okolicznościach (Dz. U. z 2013 r. poz. 737, z 2018 r. poz. 2245).
W opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nieobecność osoby bezrobotnej przy wykonywaniu prac społecznie użytecznych z powodu konieczności sprawowania osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem wynikającej z zamknięcia placówek oświatowych w związku z rozprzestrzeniającym się koronawirusem należy uznać za nieobecność usprawiedliwioną. Przy czym w tej sytuacji, zgodnie z art. 73a ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482 z późn. zm.), świadczenie za prace społecznie użyteczne nie przysługuje.
A zatem w przypadku, kiedy szkoła lub przedszkole jest nieczynne i nie zapewnia opieki nad dziećmi z powodu zagrożenia koronawirusem, do usprawiedliwienia nieobecności bezrobotnego, który sprawować będzie opiekę nad dzieckiem, bezrobotny powinien złożyć organizatorowi prac społecznie użytecznych oświadczenie o konieczności sprawowania opieki nad zdrowym dzieckiem, analogicznie jak pracownik - § 3 pkt.3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1632).
- Pracodawców, osób zarejestrowanych oraz osób, które zamierzają się zarejestrować jako bezrobotne
Praca.gov.pl zapewnia również obsługę podmiotów ubiegających się o zatrudnianie cudzoziemców na terytorium RP. Pracodawcy w sposób elektroniczny mogą wnosić:
- Wnioski dotyczące zezwoleń na pracę cudzoziemca,
- Wnioski dotyczące zezwoleń na pracę sezonową cudzoziemca,
- Oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
Pracodawcy, którzy wniosą wnioski lub oświadczenia wraz z wymaganymi załącznikami opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, nie będą musieli stawiać się w urzędzie. Egzemplarz papierowy, w przypadku gdy przepisy przewidują jego wydanie może być wysłany pocztą. Jednocześnie informujemy, że osoby które nie dysponują profilem zaufanym, a posiadają dostęp do konta elektronicznego w banku, mają możliwość potwierdzenia swojej tożsamości i założenia profilu zaufanego bez konieczności wizyty w punkcie potwierdzającym. Szczegółowe informacje w tym zakresie na stronie https://pz.gov.pl.
Praca.gov.pl zapewnia także obsługę podmiotów ubiegających się o wpis, zmianę danych, zawieszenie lub wznowienie działalności, wykreślenie z Rejestru Podmiotów Prowadzących Agencje Zatrudnienia (KRAZ) oraz Rejestru Instytucji Szkoleniowych (RIS). W tej sytuacji, w przypadku wniosków wraz z załącznikami opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym, podmioty są obsługiwane w sposób w pełni elektroniczny. Podmiot otrzyma zwrotnie decyzję administracyjną wydaną w postaci elektronicznej, a wprowadzone lub zaktualizowane dane opublikowane zostaną na stronie Systemu Teleinformatycznego Obsługi Rejestrów PSZ https://stor.praca.gov.pl.
Pracodawcy, podmioty ubiegające się o powierzenie lub powierzające wykonywanie pracy cudzoziemcom, mają możliwość zapoznania się z informacjami dotyczącymi usług i form wsparcia świadczonymi na ich rzecz przez urzędy pracy, a także z zasadami zatrudniania cudzoziemców i z danymi kontaktowymi do poszczególnych urzędów pracy w ramach Wortalu PSZ (https://psz.praca.gov.pl). Aktualne oferty pracy, staży i praktyk zawodowych, zgłaszane przez pracodawców do urzędów pracy i Ochotniczych Hufców Pracy publikowane są w ramach Centralnej Bazy Ofert Pracy (https://oferty.praca.gov.pl).
Mając na uwadze ogłoszony przez Ministra Zdrowia stan epidemiczny, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rekomenduje urzędom pracy uznawanie tego stanu jako okoliczności stanowiącej uzasadnioną przyczynę niestawiennictwa bezrobotnego w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym przez urząd terminie w celu przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy proponowanej przez urząd lub w innym celu wynikającym z ustawy i określonym przez urząd pracy, w tym potwierdzenia gotowości do podjęcia pracy, a także uzasadnioną przyczynę odmowy przyjęcia propozycji odpowiedniej pracy lub innej formy pomocy określonej w ustawie.
W związku z tym należy uznać, że w przypadku gdy bezrobotni i poszukujący pracy spełniający wymagania określone w ofercie pracy nie przyjmują propozycji pracy, powiatowy urząd pracy nie ma możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. Powinno to znaleźć wyraz w informacji starosty na temat możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy (o ile podmiot składający ofertę wskazał na potrzebę uzyskania takiej informacji).
W opinii MRPiPS występujące obecnie realne zagrożenie związane ze stanem epidemicznym może być uznane za uzasadnioną przyczynę niewyrażenia zgody na skierowanie kandydatów przez powiatowy urząd pracy lub nieprzyjęcia ich do pracy przez podmiot składający ofertę pracy w celu uzyskania informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy. To również powinno znaleźć wyraz w treści informacji starosty.