Jak będą się zmieniać formy współpracy instytucji rynku pracy w nowej rzeczywistości? Po rozpoczęciu roku szkolnego pora na poszukiwanie nowych form kontaktów.
Ostatnie miesiące pokazały, jak szybko mogą zmieniać się realia rynku pracy i jak bardzo potrzebne są umiejętności szybkiego uczenia się i dostosowywania do zmian.
Dotychczas, w ramach prowadzonych działań pracownicy radomskiej filii Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie współpracowali z uczelniami oraz szkołami regionu, uczestnicząc lub organizując spotkania, konferencje, a także biorąc udział w targach pracy w formie stacjonarnej. Były to spotkania z zakresu poradnictwa zawodowego, informacje na temat instytucji rynku pracy, a także edukacja zawodowa. Doradcy zawodowi zapoznawali także młode osoby przygotowujące się do wejścia na rynek pracy z wymaganiami i oczekiwaniami pracodawców, realiami rynku pracy i sposobami przygotowania dokumentów aplikacyjnych. Młodzież miała okazję do przeprowadzenia testów predyspozycji zawodowych oraz dyskusji o wyborze dalszego kształcenia lub podjęcia zatrudnienia. W spotkaniach poza doradcami zawodowymi brał także udział doradca EURES z filii WUP w Radomiu. Dzięki temu młodzi ludzie mogli uzyskać wiedzę na temat mobilność zawodowej na terenie UE, edukacji za granicą, wyzwań globalnego rynku pracy, wolontariatu oraz podejmowania bezpiecznego zatrudnienia (zwłaszcza pracy sezonowej). Wśród celów organizowanych spotkań było m.in. wspieranie rozwoju edukacyjnego i zawodowego uczniów oraz uświadomienie młodym ludziom możliwości, jakie przed nimi stoją na obecnym rynku pracy. Wiedza ta stanowi podstawę do planowania swojej ścieżki kariery zawodowej w taki sposób, aby była ona zgodna z cechami osobowości i predyspozycjami, ale też dawała realne szanse zatrudnienia oraz satysfakcję z wykonywanego zawodu.
W obecnej sytuacji nie da się powrócić do przyjętych w latach poprzednich form kontaktu, zwłaszcza do organizowania spotkań grupowych i dużych imprez masowych, takich jak np. stacjonarne targi pracy. Szkoły i uczelnie będą prowadzić edukację w warunkach obostrzeń sanitarnych. Jak wobec tych wyzwań kontynuować współpracę z placówkami oświatowymi i realizować wyznaczone zadania? Jak się wydaje należy poszukiwać nowych form kontaktu, w tym sprawdzonych już i bezpiecznych spotkań grupowych i edukacyjnych prowadzonych w formie wirtualnej.
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej radomskiej filii Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie, w ramach współpracy ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno- Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących w Radomiu, przeprowadzi spotkania, których wiodącym tematem będzie planowanie kariery zawodowej przez osoby niepełnosprawne oraz przekazanie im informacji na temat rynku pracy. Spotkania zarówno na terenie filii WUP, jak i na terenie szkoły, będą odbywać się z zachowaniem rygoru sanitarno-epidemiologicznego. Prowadzone są również rozmowy z innymi placówkami oświatowymi na temat współpracy między innymi w formie hybrydowej.
Mimo, iż większość szkół w kraju rozpoczęła naukę w formie stacjonarnej, to jednak odbywa się to przy utrzymaniu dystansu społecznego oraz ograniczaniu organizowania spotkań zbiorowych. Po okresie adaptacyjnym, gdy placówki organizują własną pracę dostosowując się do nowych regulacji, przyjdzie czas na organizowanie współpracy szkół z instytucjami zewnętrznymi, w tym instytucjami rynku pracy. Pora więc na poszukiwanie i wypracowanie nowych form kontaktów.