Od 1 stycznia 2018 roku będą obowiązywać nowe zasady zatrudniania cudzoziemców związane
z pracami sezonowymi oraz wykonywaniem pracy bez obowiązku posiadania zezwolenia na pracę, na podstawie oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.
Zezwolenie na pracę sezonową
Zezwolenie na pracę sezonową będzie nowym typem zezwolenia wprowadzonym z powodu konieczności zastosowania w Polsce dyrektywy 2014/36/UE. Dyrektywa ta nakłada na państwa członkowskie obowiązek równego traktowania zagranicznych pracowników oraz stosowanie
w stosunku do cudzoziemców polskiego prawa pracy, m.in. sprawdzenie warunków zakwaterowania cudzoziemca, warunków wydania zezwolenia i jego przedłużenia (np. stosowania umowy o pracę, odprowadzanie obowiązujących składek) oraz możliwość odwołania się od negatywnej decyzji do ministra właściwego ds. pracy.
Organem właściwym do wydawania zezwoleń na pracę sezonową będzie starosta. Zezwolenie na pracę sezonową będzie wydawane w trybie decyzji administracyjnej dla określonych działalności, uznanych za sezonowe (np. rolnictwo, ogrodnictwo, gastronomia, hotelarstwo). Pracę sezonową będą mogli wykonywać obywatele wszystkich państw spoza Unii Europejskiej.
Dla obywateli wybranych krajów, czyli Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, wprowadzone zostały specjalne ułatwienia m.in.: brak obowiązku dołączania do wniosku informacji starosty tzw. testu rynku pracy, czyli nie ma konieczności poszukiwania bezrobotnego na dane miejsce pracy; możliwość wystąpienia o tzw. wielosezonowe zezwolenia na okresy nie dłuższe niż 9 miesięcy w ciągu
3 kolejnych lat kalendarzowych; pierwszeństwo w realizacji wniosku, w przypadku gdy cudzoziemiec wykonywał pracę na rzecz danego pracodawcy przynajmniej raz w ciągu ostatnich
5 lat. Ułatwienia te mają pomóc w stabilizacji zatrudnienia cudzoziemców.
Zezwolenie na pracę sezonową jest procedurą dwuetapową dla cudzoziemców przebywających poza granicami RP. W pierwszym etapie wydawane jest zaświadczenie o wpisie do ewidencji zezwoleń na pracę sezonową, w drugim - po dostarczeniu przez pracodawcę wizy umożliwiającej pracę – starosta wydaje zezwolenie na pracę sezonową.
W przypadku cudzoziemców przebywających już na terenie RP wydawane jest zezwolenie na pracę sezonową w oparciu o dokumenty legalności pobytu. Cudzoziemiec będzie mógł wykonywać pracę sezonową maksymalnie przez 9 miesięcy w roku kalendarzowym.
Praca na podstawie oświadczenia
W przypadku działalności, jakie nie zostały objęte zezwoleniem na pracę sezonową, pracodawca będzie mógł powierzyć pracę obywatelom: Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy, na podstawie oświadczenia wpisanego do ewidencji przez właściwego starostę.
Cudzoziemiec będzie mógł wykonywać pracę przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy, niezależnie od liczby pracodawców, którzy będą go zatrudniać.
Za złożenie wniosku o zezwolenie na pracę sezonową i oświadczenie wprowadzono opłatę
30 złotych.
Przepisy przejściowe
Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej wprowadziło przepisy przejściowe umożliwiające zatrudnianie obywateli Republiki Armenii, Republiki Białorusi, Republiki Gruzji, Republiki Mołdawii, Federacji Rosyjskiej i Ukrainy bez zezwolenia na pracę, w tym również na pracę sezonową w 2018 roku, w sytuacji, gdy przedsiębiorca zarejestruje oświadczenie
o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do końca 2017 roku z okresem wykonywania pracy do 31 grudnia 2018 roku.
Forum współpracy publicznych służb zatrudnienia z pracodawcami
Z inicjatywy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie oraz Konfederacji Lewiatan, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej, Business Centre Club oraz Związku Rzemiosła Polskiego 22 listopada odbyło się spotkanie pracodawców z przedstawicielami publicznych służb zatrudnienia, podczas którego przedstawiono nowe regulacje prawne dotycząc zatrudnienia cudzoziemców w Polsce.
– Pracodawcy mają za mało informacji na temat nowych przepisów, stąd pomysł, by je zaprezentować mazowieckim przedsiębiorcom w jednym miejscu przez przedstawicieli wszystkich instytucji, które odpowiadają za realizację tej ustawy – mówi Tomasz Sieradz, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie. – Chcemy również regularnie spotykać się
z przedstawicielami pracodawców, by służyć im naszą wiedzą i ułatwić poruszanie się
w gąszczu przepisów. Stąd pomysł forum, podczas którego będziemy wspólnie opracowywać postulaty i rekomendacje do odpowiednich instytucji rządowych. Liczymy, że nasza inicjatywa pomoże uwzględnić opinie zainteresowanych stron i zmienić lub poprawić przepisy, w oparciu
o które działają przedsiębiorcy i służby zatrudnienia – dodaje Tomasz Sieradz, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie.
Nagłówek
Dla mediów
Informacja prasowa: Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców - od 1 stycznia 2018 roku
Rzecznik prasowy
Kontakt z rzecznikiem prasowym
rzecznik@wup.mazowsze.pltel. (22) 578 44 93, 578 44 16, +48 501 795 984
ul. Młynarska 16, 01 -205 Warszawa
Klauzula informacyjna RODO