W Wyższej Szkole Handlowej w Radomiu studiuje liczna grupa młodzieży z Ukrainy. Uczelnia regularnie organizuje zajęcia prowadzone przez doradców zawodowych, z zakresu wejścia na rynek pracy, przygotowania do rozmowy z pracodawcą, opracowania dokumentów aplikacyjnych, udziału w programach wymian międzynarodowych, a także warsztaty z autoprezentacji w sytuacjach społecznych i zawodowych. Opisane wyżej działania są efektem nawiązanej współpracy pomiędzy Biurem Karier Wyższej Szkoły Handlowej w Radomiu a CIiPKZ radomskiej filii WUP.
Szkolenie odbyło się 15 stycznia br. w budynku uczelni. Doradca zawodowy skupił się na zagadnieniach związanych z komunikacją, kreowaniem siebie, zarządzaniem wizerunkiem, zależnościami między autoprezentacją a standardami wewnętrznymi każdego człowieka.
Celem zajęć warsztatowych było dostarczenie uczestnikom wiedzy z zakresu umiejętność tworzenia własnego wizerunku, eksponowania swoich mocnych stron w sytuacjach zawodowych i społecznych Jest to umiejętność, której warto się nauczyć i ją rozwijać. Autoprezentacja jest szczególnie pomocna w trakcie rozmów kwalifikacyjnych czy spotkań biznesowych. Ta umiejętność może być wykorzystywana także na co dzień, poprzez kreowanie wizerunku wypowiedziami, zachowaniami i sygnałami niewerbalnymi.
„Aby rozmowa kwalifikacyjna działała na korzyść kandydata trzeba: zadbać o odpowiednią autoprezentację; odpowiedni wygląd i strój, zabrać ze sobą CV, list motywacyjny i wszelkie dokumenty, certyfikaty, świadectwa potwierdzające nabyte kwalifikacje i umiejętności. Warto też zdobyć informacje o firmie i stanowisku, o które kandydat do pracy się ubiega. Idąc na rozmowę kwalifikacyjną trzeba pamiętać jeszcze o kilku kwestiach, m.in.:
- trzeba zgłosić się punktualnie na rozmowę, przygotować się do niej wcześniej, przećwiczyć to, co się chce powiedzieć,
- przygotować argumentację przemawiającą za swoją kandydaturą,
- spróbować przekonać potencjalnego pracodawcę, że zależy nam na podjęciu pracy, że chcemy pracować właśnie w tej firmie,
- przemawiać językiem korzyści,
- szanować czas rozmówcy tj. wypowiadać się zwięźle i na temat.
Biegłość w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu, a zwłaszcza umiejętności perswazyjne i negocjacyjne to nie moda, to konieczność posiadania ogólnych kwalifikacji każdego współczesnego managera i nie tylko. Elementy nauki o komunikowaniu, sztuki retoryki i sztuki negocjacji są już wykorzystywane niemal na każdej płaszczyźnie naszego życia.