Zajęcia grupowego poradnictwa zawodowego „Spadochron - jak planować karierę zawodową (szkolenie wg programu R.N. Bollesa)" po raz kolejny zorganizowało od 12 do 16 lutego Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej płockiej filii Wojewódzkiego Urzędu Pracy.
„Spadochron" jest jednym z najpopularniejszych na świecie programów doradztwa personalnego dla osób planujących karierę zawodową, szukających pracy i zmieniających zawód. Jego celem jest odkrycie przez uczestników ich indywidualnych talentów i umiejętności. Zgodnie z założeniami programu talenty są decydującym czynnikiem w zdobyciu pracy. Drogą do rozpoznania indywidualnych predyspozycji jest analiza osobistych dokonań. Podczas pięciodniowego kursu uczestnicy poznali praktyczne metody rozpoznawania swoich umiejętności w oparciu o dotychczasowe sukcesy. Sprecyzowali własne cele zawodowe, zwiększyli świadomość posiadanych predyspozycji oraz zaplanowali działania prowadzące do realizacji celów.
W zajęciach wzięło udział sześć kobiet i trzech mężczyzn. Grupę stanowiły osoby w wieku od 28 do 56 lat, wśród nich były zarówno osoby bezrobotne, jak i pracujące lub posiadające własne firmy oraz myślące o przekwalifikowaniu się. Uczestnicy wspierali się nawzajem i motywowali do podejmowania aktywnych działań. Wielokrotnie podkreślali, iż atmosfera panująca na zajęciach umożliwiła wymianę doświadczeń między nimi.
W trakcie pięciodniowego szkolenia uczestnicy analizowali swoje dokonania, pisali własne historie, co prowadziło ich do najważniejszego, czyli do uświadomienia sobie swoich talentów oraz odkrycia możliwości ich wykorzystania. Talent, zgodnie z terminologią programu „Spadochron", to wyuczone wzorce myślenia, działania, odczuwania, mające konstruktywne zastosowanie, przejawiające się w naszych cechach, motywacji i czynnościach, których wykonywanie na ponadprzeciętnym poziomie przychodzi nam z łatwością i daje satysfakcję.
Praca, która da nam zadowolenie to taka, która pozwoli na wykorzystanie naszych talentów przynajmniej w 50 proc.
Poprzez różne ćwiczenia uczestnicy dążyli do określenia optymalnego dla nich miejsca pracy. Istotnym elementem szkolenia było zadanie, polegające na tym, że każdy uczestnik musiał przeprowadzić rozmowę z przedstawicielem zawodu, który ich pasjonuje. Uczestnikom, którzy wykonali to zadanie, dało ono dużo satysfakcji. Było też okazją do zweryfikowania własnych wyobrażeń na temat zawodu, jaki chcieliby wykonywać. Uczestnicy doskonale wywiązali się z zadania – wyzwanie zakończyło się propozycjami pracy, praktyk, nawiązaniem relacji biznesowych.
Szkolenie zostało bardzo dobrze ocenione w ankietach ewaluacyjnych. Warsztaty były prowadzone metodami aktywnymi, wymagającymi zaangażowania wszystkich osób biorących udział w szkoleniu. Uczestnicy uświadomili sobie swoje mocne strony zawodowe i określili ich przydatność na rynku pracy, nabyli umiejętność docierania do informacji niezbędnych do osiągnięcia postawionych celów. Zajęcia okazały się inspiracją do generowania pomysłów na przyszłość zawodową. Praca nad zmianą przekonań dotyczących własnej osoby i rynku pracy przyniosła oczekiwane rezultaty.