Od 1 stycznia 2012 roku Wojewódzki Urząd Pracy będzie realizował, zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 2009 roku - przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, zadania Biura Terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w Warszawie, mieszczącego się przy ul. Leszno 21.
Oznacza to przejęcie przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie dwudziestu pięciu pracowników Biura Terenowego Funduszu. Będą oni nadal - pod tym samym adresem, ale już jako Wydział Wojewódzkiego Urzędu Pracy - zajmować się zagadnieniami ochrony roszczeń pracowniczych.
W Polsce system ochrony roszczeń pracowniczych stanowi instytucję gwarancyjną w postaci Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Dzięki systemowi ochrony roszczeń ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, pracownicy zatrudnieni w przedsiębiorstwach, które są niewypłacalne, mają gwarancję otrzymania wynagrodzeń i świadczeń związanych z pracą (wynagrodzenia za czas niezawinionego przez pracownika przestoju, za czas niezdolności do pracy wskutek choroby, dodatek wyrównawczy, wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego, składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawców, ekwiwalenty pieniężne za urlop wypoczynkowy, odszkodowania). Pracownicy mogą także ubiegać się o zaliczkę z funduszu na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych. Wniosek w tej sprawie może złożyć zarówno pracownik, jak i pracodawca.
Szczegółowe informacje dotyczące ochrony roszczeń pracowniczych, wypłaty świadczeń pracowniczych w warunkach niewypłacalności pracodawcy oraz trybu ubiegania się o ich zaspokojenie ze środków Funduszu można będzie również znaleźć na stronie internetowej ww.wup.mazowsze.pl lub uzyskać pod numerami: 22 632 21 74, 22 632 33 64.
W województwie mazowieckim stosowne wnioski, dokumenty i korespondencję związaną z wypłatą świadczeń ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych należy kierować na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie ul. Młynarska 16, 01-205 Warszawa.