Poradnictwo indywidualne

Poradnictwo indywidualne

Na czym polega poradnictwo indywidualne?

Jeżeli jesteś osobą zarejestrowaną możesz skorzystać z poradnictwa zawodowego w formie indywidualnej w powiatowym urzędzie pracy lub centrum informacji i planowania kariery zawodowej. W ramach świadczonej pomocy pracownik urzędu udzieli:
  • porady indywidualnej lub porady indywidualnej na odległość przez telefon lub np. mailem, gdy zgłosisz potrzebę pomocy w celu rozwiązania swojego problemu zawodowego;
  • informacji indywidualnej lub informacji indywidualnej na odległość przez telefon lub np. mailem, gdy zgłosisz potrzebę uzyskania informacji zawodowej.
W trakcie porady wspólnie z pracownikiem urzędu pracy określicie twój problem zawodowy i możliwe sposoby jego rozwiązania.

Problemy zawodowe, z którymi możesz zwrócić się o pomoc do pracownika urzędu, mogą dotyczyć np. wyboru lub zmiany zawodu, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych, wyboru kierunku kształcenia lub szkolenia, planowania rozwoju zawodowego, poszukiwania źródeł informacji, wyboru miejsca pracy lub wyboru formy pomocy, którą urząd mógłby zaproponować aby pomóc najefektywniej np. kierując cię na szkolenie czy udzielając wsparcia na rozpoczęcie własnej działalności.

Gdzie i w jakiej formie możesz skorzystać z poradnictwa zawodowego w formie indywidualnej?

Indywidualne formy pomocy świadczone w ramach poradnictwa zawodowego są realizowane przez powiatowe urzędy pracy oraz centra informacji i planowania kariery zawodowej w wojewódzkich urzędach pracy w ramach:
  • porad indywidualnych i porad indywidualnych na odległość,
  • informacji indywidualnej i informacji indywidualnej na odległość.

Co należy zrobić, żeby skorzystać z usług poradnictwa indywidualnego?

Aby skorzystać z pomocy w zakresie poradnictwa zawodowego w formie indywidualnej jako osoba zarejestrowana zgłoś się do powiatowego urzędu pracy lub centrum informacji i planowania kariery zawodowej.

Jeżeli jesteś osobą zarejestrowaną w powiatowym urzędzie pracy chęć skorzystania z poradnictwa indywidualnego zgłoś swojemu doradcy klienta np. przy tworzeniu twojego IPD.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Informacje Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie

W Centrach Informacji i Planowania Kariery Zawodowej na Mazowszu w ramach poradnictwa indywidualnego można skorzystać z bezpłatnych konsultacji z doradcą zawodowym oraz indywidualnych informacji zawodowych.

 
Indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym skierowane są do osób, które chcą uzyskać pomoc w:
  • identyfikacji i rozwiązywaniu problemu zawodowego
  • podjęciu decyzji o wyborze lub zmianie zawodu, o szkoleniu lub przekwalifikowaniu
  • rozpoznaniu własnych zainteresowań i predyspozycji zawodowych
  • uświadomieniu sobie własnych atutów zawodowych
  • sporządzeniu dokumentów aplikacyjnych (CV, listu motywacyjnego)
  • przygotowaniu się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą
  • podjęciu decyzji o założeniu działalności gospodarczej lub zdobyciu lub poszerzeniu wiedzy przydatnej do otwarcia własnej firmy
Podstawową metodą indywidualnej pracy doradcy zawodowego z klientem jest rozmowa, podczas której doradca może wykorzystywać różnego typu metody, jak ćwiczenia czy testy. Na cały proces doradczy składać może się kilka konsultacji. Podczas tych spotkań doradca zawodowy wspólnie z klientem:
  • określa sytuację w jakiej znajduje się klient
  • ustala jaką pomoc i w jaki sposób może udzielić klientowi
  • planuje pracę z klientem
  • podejmuje działania zmierzające do rozwiązania problemu klienta
  • podsumowuje pracę

Indywidualne informacje zawodowe skierowane są do osób, które chcą uzyskać informacje o:
  • zawodach i specjalnościach, w tym o zadaniach, czynnościach zawodowych i wymaganiach psychofizycznych oraz szansach zatrudnienia w poszczególnych zawodach i specjalnościach,
  • rynku pracy,
  • zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych, w poszukiwaniu pracy lub podejmowaniu działalności gospodarczej,
  • szkołach i instytucjach szkoleniowych,
  • stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania,
  • metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES,
  • sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych,
  • zasadach przygotowywania, rodzajach i wzorach dokumentów aplikacyjnych,
  • stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy,
  • warunkach świadczenia pracy,
  • warunkach podejmowania działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów,
  • projektach, w ramach których można uzyskać pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej oraz pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy.
 
W ramach informacji zawodowej klient może uzyskać jednorazowo informacje, dostęp do źródła potrzebnych informacji lub gotowe opracowanie do samodzielnego skorzystania.
 

Jak skorzystać?

Na indywidualne konsultacje zawodowe obowiązują osobiste zapisy, które przyjmowane są telefonicznie lub mailowo. Klienci nie są umawiani przez osoby trzecie.

Informacje zawodowe udzielane są telefonicznie lub mailowo, bez konieczności wcześniejszego umawiania się.
 

Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrach na Mazowszu

Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Warszawie
Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Ciechanowie
Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Ostrołęce 
Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Płocku
Konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Radomiu
Konsultacje z doradcą zawodowym  w Centrum w Siedlcach 
 

Ochrona danych osobowych

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych osoby korzystającej z indywidualnego poradnictwa zawodowego, w tym pracodawcy wnioskującego o pomoc w indywidualnym rozwoju zawodowym
 

Menu nawigacji