Czy Mazowsze jest gotowe na AI? Raport z badania - Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Udostępniamy raport pt. „Sztuczna inteligencja jako mechanizm tworzenia zapotrzebowania na kompetencje i kwalifikacje pracowników w województwie mazowieckim — perspektywa średnio- i długookresowa.”
Co znajduje się w raporcie?
- analiza wpływu sztucznej inteligencji na strukturę zatrudnienia na Mazowszu,
- analiza zapotrzebowania na kompetencje, które będą w przyszłości wiodące,
- rekomendacje dotyczące tworzenia miejsc pracy na Mazowszu,
- ocena potrzeb edukacyjnych i szkoleniowych pracowników.
Dlaczego warto przeczytać raport?
W publikacji wskazane zostały sektory gospodarki, w których prognozowany jest wzrost zatrudnienia i sektory, w których może nastąpić redukcja miejsc pracy. Ciekawe jest to, że są sektory, w których przewidywany jest jednoczesny spadek, jak i wzrost zatrudnienia. Są to działalności z trzech sekcji PKD: informacja i komunikacja, działalność finansowa i ubezpieczeniowa oraz administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne.
W raporcie znajduje się lista 15 kluczowych kompetencji i kwalifikacji, które będą potrzebne na rynku pracy w związku z rozwojem sztucznej inteligencji. Autorzy podzielili je na trzy kategorie: społeczne, funkcjonalne i kognitywne, zgodnie z typologią kompetencji Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego. Wśród kompetencji społecznych wymienione są m.in.: empatia, umiejętność współpracy, kreatywność. Kompetencje funkcjonalne, które będą miały znaczenie w przyszłości to: zaawansowane umiejętności informatyczne i programowania, zarządzanie informacją z wykorzystaniem AI i nadzorowanie i współpraca z urządzeniami autonomicznymi.
Autorzy raportu sformułowali 15 rekomendacji, które pozwolą na dostosowanie rynku pracy do zmian związanych z rozkwitem AI. Jedna z rekomendacji wskazuje na włączenie seniorów w świat AI, tak, aby mogli aktywnie uczestniczyć w życiu społecznym. Wiąże się to z opracowaniem programów szkoleniowych w tych zakresie, a także, na co wskazują autorzy raportu, współpracą międzypokoleniową. Seniorzy powinni uczyć się od młodszych. Inne zalecenie dotyczy doradców zawodowych, którzy najpierw powinni zostać przeszkoleni z technologii AI, żeby później pomagać pracownikom w identyfikacji predyspozycji zawodowych, planowaniu ścieżki kariery zawodowej czy wyborze odpowiednich szkoleń. Jak można zauważyć, są to zadania, które obecnie doradcy realizują. Jednak w kontekście rozwoju AI nabierają one nowego charakteru.
Badanie zrealizowała firma 4CFSp. z o.o. na zlecenie Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie.
Autorzy raportu: Katarzyna Figiel, Bartosz Frąckowiak, Weronika Rafał
Kierownik projektu: Bartosz Frąckowiak
Współautorzy: Łukasz Macander, Norbert Kołos
Redakcja: Dariusz Kozdra, Kacper Nosarzewski
Raport do pobrania [kliknij i pobierz] (wielkość pliku: 1,2 MB)