W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Informacja dla przedsiębiorców o możliwości uzyskania bezzwrotnej pomocy na ochronę miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w okresie 2015 - 2016
Od 1 lutego 2015 r. nowe rozwiązania związane z ochroną miejsc pracy zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy
Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem do właściwego ze względu na siedzibę dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy działającego z upoważnienia marszałka województwa o wypłatę środków na:
świadczenia na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowników za czas przestoju ekonomicznego;
świadczenia na częściowe zrekompensowanie wynagrodzeń pracowników z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy
opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń;
dofinansowanie kosztów szkoleń pracowników organizowanych przez pracodawców – o ten rodzaj pomocy przedsiębiorcy składać będą wnioski do właściwych ze względu na siedzibę firmy starostów powiatów/prezydentów miast
Wysokość pomocy na ochronę miejsc pracy
Jeśli marszałek województwa zawrze z przedsiębiorcą umowę o wypłatę świadczeń, ten zyska półroczne wsparcie na wypłaty świadczeń do wysokości zasiłku dla bezrobotnych zwiększonego o wysokość składek na ubezpieczenia społeczne, należnych od pracownika oraz kwotę wynikającą z opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń.
Przedsiębiorcy uprawnieni do uzyskania pomocy
Przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013r. poz.672 z późn. zm.) – to podmiot:
u którego przeważający rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej wg PKD wskazuje na jej udział w handlu, przetwórstwie, transporcie, uprawach rolnych, chowie i hodowli zwierząt orazwynikających z nich usługach; na rynkach towarowych krajowych i zagranicznych, a produkt tej działalności doznał w obrocie handlowym, wskutek niezależnych od przedsiębiorcy, czasowych ograniczeń wwozu towarów na terytoria innych krajów.
u którego ograniczenia w obrocie handlowym spowodowały spadek obrotów gospodarczych łącznie nie mniej niż o 15%, w ujęciu ilościowym lub wartościowym, obliczony, jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie po 06.08.2014r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku w porównaniu do łącznych obrotów z tych samych 3 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, przy czym o ile okres porównawczy zaczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego to za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych,
wobec, którego nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości; o których mowa w art.11, art.12 ust.2 lub art.13 ust.3 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2012r. poz.1112 i 1529 oraz z 2013r. poz.355).
który uzyskał zgodę pracowników i zawarł porozumienie w sprawie zmniejszenia wymiaru czasu pracy, czy objęcia ich przestojem ekonomicznym.
który nie zalega w regulowaniu:
zobowiązań podatkowych,
składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
składek na FGŚP i Fundusz Pracy,
z wyjątkiem przypadku, gdy zadłużony przedsiębiorca:
terminowo realizuje zawartą umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia,
albo zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy powstały w okresie spadku obrotów gospodarczych ujętym we wniosku o przyznanie świadczeń a przedsiębiorca dołączył do wniosku plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek.
Spis dokumentów jakie należy złożyć w celu uzyskania pomocy
wniosek o przyznanie świadczeń
porozumienie z przedstawicielami pracowników lub organizacjami związkowymi w sprawie wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego czasu pracy
w przypadku zadłużenia w ZUS - kopia umowy z ZUS w sprawie spłaty zadłużenia lub plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek.
w przypadku zadłużenia w urzędzie skarbowym - kopia decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia
formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis