Wydawca treści

Bezzwrotna pomoc na ochronę miejsc pracy

Informacja dla przedsiębiorców o możliwości uzyskania bezzwrotnej pomocy na ochronę miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w okresie 2015 - 2016

Od 1 lutego 2015 r. nowe rozwiązania związane z  ochroną miejsc pracy zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy

Akty prawne

Zakres pomocy na ochronę miejsc pracy

Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem do właściwego ze względu na siedzibę dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy działającego z upoważnienia marszałka województwa o wypłatę środków na:
  • świadczenia na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowników za czas przestoju ekonomicznego;
  • świadczenia na częściowe zrekompensowanie wynagrodzeń pracowników z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy
  • opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń;
  • dofinansowanie kosztów szkoleń pracowników organizowanych przez pracodawców – o ten rodzaj pomocy przedsiębiorcy składać będą wnioski do właściwych ze względu na siedzibę firmy starostów powiatów/prezydentów miast

Wysokość pomocy na ochronę miejsc pracy

Jeśli marszałek województwa zawrze z przedsiębiorcą umowę o wypłatę  świadczeń, ten zyska półroczne wsparcie na wypłaty świadczeń do wysokości zasiłku dla bezrobotnych zwiększonego o wysokość składek na ubezpieczenia społeczne, należnych od pracownika oraz kwotę wynikającą z opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od wypłaconych świadczeń.

Przedsiębiorcy uprawnieni do uzyskania pomocy

Przedsiębiorca  w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013r. poz.672 z późn. zm.) – to podmiot:
 
  1. u którego przeważający rodzaj wykonywanej działalności gospodarczej wg PKD wskazuje na jej udział w handlu, przetwórstwie, transporcie, uprawach rolnych, chowie i hodowli zwierząt orazwynikających z nich usługach; na rynkach towarowych krajowych i zagranicznych, a produkt tej działalności doznał w obrocie handlowym, wskutek niezależnych od przedsiębiorcy, czasowych ograniczeń wwozu towarów na terytoria innych krajów.
  2. u którego ograniczenia w obrocie handlowym spowodowały spadek obrotów gospodarczych łącznie nie mniej niż o 15%, w ujęciu ilościowym lub wartościowym, obliczony, jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 3 kolejnych miesięcy kalendarzowych przypadających w okresie po 06.08.2014r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku w porównaniu do łącznych obrotów z tych samych 3 miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, przy czym o ile okres porównawczy zaczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego to za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, 
  3. wobec, którego nie zachodzą przesłanki do ogłoszenia upadłości; o których mowa w art.11, art.12 ust.2 lub art.13 ust.3 ustawy z dnia 28 lutego 2003r. – Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz.U. z 2012r. poz.1112 i 1529 oraz z 2013r. poz.355).
  4. który uzyskał zgodę pracowników i zawarł porozumienie w sprawie zmniejszenia wymiaru czasu pracy, czy objęcia ich przestojem ekonomicznym.
  5. który nie zalega w regulowaniu:
  • zobowiązań podatkowych,
  • składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne,
  • składek na FGŚP i Fundusz Pracy,
z wyjątkiem przypadku, gdy zadłużony przedsiębiorca:
  • terminowo realizuje zawartą umowę z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub decyzję urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia,
  • albo zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy powstały w okresie spadku obrotów gospodarczych ujętym we wniosku o przyznanie świadczeń a przedsiębiorca dołączył do wniosku plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i  pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek. 

Spis dokumentów jakie należy złożyć w celu uzyskania pomocy

  1. wniosek o przyznanie świadczeń 
  2. porozumienie z przedstawicielami pracowników lub organizacjami związkowymi w sprawie wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego czasu pracy
  3. w przypadku zadłużenia w ZUS - kopia umowy z ZUS w sprawie spłaty zadłużenia lub plan spłaty zadłużenia uprawdopodabniający poprawę kondycji finansowej przedsiębiorcy i  pełną spłatę zaległości w regulowaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, FGŚP lub Fundusz Pracy, wraz z kopią wniosku do ZUS o rozłożenie na raty należności z tytułu tych składek lub o odroczenie płatności tych składek.
  4. w przypadku zadłużenia w urzędzie skarbowym - kopia decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia
  5. formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis 

Wzory wniosku i wykazu

Załączniki

Informator dla przedsiębiorców - ochrona miejsc pracy 2015
Informator dla przedsiębiorców - ochrona miejsc pracy 2015.pdf 515 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji