Prawie 1500 firm nowych firm powstało na Mazowszu, w ramach unijnych projektów realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie i jego filie w latach 2009-2012. W tym roku działalność gospodarczą utworzy jeszcze 618 osób. Ogólna wartość wszystkich tych projektów to prawie 115 mln zł. Ponad 80 proc. firm poradziło sobie na rynku pracy po zakończeniu wsparcia finansowego.
W 2009 roku Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie przygotował pierwsze projekty finansowane z unijnej pomocy. W ramach projektów z Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, które umożliwiają rozpoczęcie działalności gospodarczej dzięki bezzwrotnej dotacji do 40 tys. zł i specjalistycznym szkoleniom przygotowującym do prowadzenia firmy, do końca 2012 roku powstały 1464 firmy. Na ich utworzenie przeznaczono prawie 100 mln zł. W tym roku powstanie jeszcze 618 firm.
Z kolei z Działania 8.1 "Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie" Poddziałanie 8.1.2 "Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie", do końca ub.r. powstało 349 nowych firm. Program ten adresowany był do pracowników zwolnionych w ramach zwolnień grupowych.
Ogólna wartość projektów zrealizowanych przez WUP w latach 2009-2012 i tych zaplanowanych na 2013 rok to prawie 115 mln zł.
Dotacje przebadane
Aby sprawdzić skuteczność takich działań wspierających rozwój przedsiębiorczości Wydział Mazowieckiego Obserwatorium Rynku Pracy WUP w Warszawie zlecił badanie* 1585 dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej przyznanych w ramach projektów realizowanych przez WUP i innych beneficjentów z całego Mazowsza.
Najwięcej dotacji przyznano w podregionie ostrołęcko-siedleckim (495), następnie w podregionach: ciechanowsko-płockim (312), radomskim (311) i warszawskim (257). Najmniejszą grupę stanowiły firmy utworzone w podregionie warszawskim zachodnim (128) oraz warszawskim wschodnim (82). Nieco ponad połowę (51,2 proc.) wszystkich świeżo upieczonych przedsiębiorców stanowią kobiety, zwłaszcza widoczne jest to w Warszawie i podregionie warszawskim zachodnim (ok. 60 proc.)
Większość (57 proc.) odbiorców dotacji to osoby z wyższym wykształceniem (w Warszawie
- 70 proc.). Prawie 6 proc. przedsiębiorstw założonych przy udziale środków przyznanych w ramach PO KL lokuje swoją działalność w sektorze usług, sektor przemysłu wybiera 16 proc., handlu - 14 proc., a budownictwa - 11 proc.
Rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo | 1,3% |
Przetwórstwo przemysłowe | 16,0% |
Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz itp. | 0,2% |
Budownictwo | 10,5% |
Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów | 14,1% |
Transport i gospodarka magazynowa | 0,6% |
Zakwaterowanie i usługi gastronomiczne | 4,5% |
Informacja i komunikacja | 7,5% |
Działalność finansowa i ubezpieczeniowa | 0,6% |
Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości | 0,3% |
Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (gdzie indziej nie sklasyfikowana) | 18,7% |
Działalność w zakresie usług administrowania | 6,5% |
Edukacja | 8,3% |
Opieka zdrowotna i pomoc społeczna | 3,2% |
Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją | 1,9% |
Pozostała działalność usługowa | 6,0% |
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych ze sprawozdań składanych do UOKiK
Taką strukturę branżową utworzonych w ramach dotacji firm tłumaczy fakt, iż większość odbiorców dotacji legitymuje się wykształceniem wyższym.
Wsparcie i co dalej
Zgodnie z zasadami przyznawania dotacji, korzystający z nich mają obowiązek prowadzenia działalności co najmniej przez 12 miesięcy. Badanie miało więc sprawdzić także "przeżywalność" firm. Wnioski są optymistyczne, okazało się bowiem, że ponad 80 proc. (w 2010 r. - 85 proc., w 2011 r. - 83 proc.) spośród nich po roku nadal funkcjonuje na rynku, a to oznacza, że wskaźnik "przeżywalności" firm dotowanych z funduszy unijnych był wyższy niż ten dotyczący ogółu działalności gospodarczych osób fizycznych w Polsce (77,8 proc., dane GUS na koniec 2011 r.).
Co ciekawe - im firma dłużej działa, tym jej właściciele są bardziej skłonni do zatrudnienia. Aż 33 proc. osób, które uruchomiły firmy w 2009 roku oraz 15 proc., tych, które założyły firmy w 2011 roku stworzyło nowe miejsca pracy i zatrudnia stałych pracowników.
- Dla nas ważne jest to, że sami zainteresowani bardzo pozytywnie ocenili przydatność otrzymanego wsparcia, dotyczy to zarówno dotacji, jak i szkoleń przygotowujących do prowadzenia działalności gospodarczej - mówi Tomasz Sieradz, p.o. dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie. - Niemalże wszyscy uznają je za bardzo przydatne (83 proc.) i dość przydatne (17 proc.). Aż 93 procent świeżo upieczonych przedsiębiorców zdecydowałoby się ponownie założyć firmę. To najlepszy dowód, że uwierzyli w siebie i sens podejmowanych działań. A o to przecież chodzi - podkreśla dyrektor Sieradz.
O dotację na założenie własnej firmy mogą starać się mieszkańcy powiatów podwarszawskich (z wyłączeniem Warszawy) i Mazowsza, którzy nie prowadzili zarejestrowanej działalności gospodarczej w okresie ostatnich 12 miesięcy, a ponadto spełniają jeden lub kilka warunków: mają poniżej 25 lub powyżej 45 lat, zamieszkują tereny wiejskie, są długotrwale bezrobotni. Uczestnicy projektu otrzymują pomoc szkoleniowo-doradczą z zakresu przedsiębiorczości i finansową w formie jednorazowej, bezzwrotnej dotacji do 40 tys. zł oraz wsparcia pomostowego do wysokości 1,2 tys. zł wypłacanego przez sześć miesięcy. Warunkiem jest prowadzenie działalności gospodarczej co najmniej 12 miesięcy po zarejestrowaniu firmy.
* Badanie "Ocena skuteczności i zasadności prowadzenia działań wspierających samozatrudnienie/ podejmowanie jednoosobowej działalności gospodarczej poprzez przyznanie środków finansowych na przygotowanie do rozpoczęcia działalności gospodarczej w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego - POKL Priorytet VI Działanie 6.2 i Priorytet VIII Działanie 8.1 Poddziałanie 8.1.2" finansowane ze środków Funduszu Pracy. Jego zasadniczym celem było określenie celowości utrzymania wsparcia na rozwój przedsiębiorczości, a także wskazanie optymalnych kierunków zmian w sposobie przyznawania dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub alternatywnych form wsparcia nowo powstających przedsiębiorstw.