POWER
17 grudnia 2014 r. Komisja Europejska zatwierdziła Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER). Decyzję podpisała Marianne Thyssen komisarz UE ds. zatrudnienia, spraw społecznych, umiejętności i mobilności na rynku pracy. PO WER powstał w odpowiedzi na potrzeby reform w obszarach zatrudnienia, włączenia społecznego, edukacji, szkolnictwa wyższego, zdrowia i dobrego rządzenia.
PO WER będzie również wspierał innowacje społeczne i współpracę ponadnarodową w wymienionych obszarach. W programie, oprócz środków EFS dostępne będą także fundusze Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych. Wsparcie będzie komplementarne do działań realizowanych na poziomie regionalnym. Ponadto w ramach PO WER przewidziano wsparcie bezpośrednie, w przypadku którego koordynacja na poziomie krajowym może zapewnić wyższą efektywność. Będzie to przede wszystkim wsparcie kierowane do osób młodych pozostających bez pracy, ale także takie zagadnienia jak innowacje społeczne i szkolnictwo wyższe.
Na realizację programu dostępna jest kwota ponad 4,4 mld euro z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz 252,4 mln euro ze specjalnej linii budżetowej Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych.
Na realizację programu dostępna jest kwota ponad 4,4 mld euro z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz 252,4 mln euro ze specjalnej linii budżetowej Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych.
- osoby młode na rynku pracy
- efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji
- szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju
- innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa
- wsparcie dla obszaru zdrowia
Rola Wojewódzkiego Urzędu Pracy w realizacji PO WER 2014-2020
Do kogo skierowany jest program PO WER 2014-2020?
W tym dziale dowiesz się więcej o tym, do kogo skierowany jest Program Wiedza Edukacja Rozwój, jakie projekty będzie można realizować dzięki wsparciu z tego programu.
Ze wsparcia programu Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) możesz korzystać na dwa sposoby – jako realizator lub uczestnik projektów.
Kto może występować o dotację?
Projekty w ramach PO WER są realizowane w dwóch trybach:
Pozakonkursowym, w którym projekty realizowane są przez dokładnie określonych beneficjentów wskazanych w Szczegółowym Opisie Priorytetów PO WER,
Konkursowym, w którym o dofinansowanie mogą się ubiegać wszystkie formy prawne zgodnie
z klasyfikacją form prawnych podmiotów gospodarki narodowej określonych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763, z późn. zm.). czyli m.in:
jednostki administracji samorządowej i rządowej,organizacje pozarządowe,związki zawodowe i organizacje pracodawców,partnerzy społeczni.
Do kogo adresowane są projekty?Konkursowym, w którym o dofinansowanie mogą się ubiegać wszystkie formy prawne zgodnie
z klasyfikacją form prawnych podmiotów gospodarki narodowej określonych w § 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń, oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (Dz. U. Nr 69, poz. 763, z późn. zm.). czyli m.in:
jednostki administracji samorządowej i rządowej,organizacje pozarządowe,związki zawodowe i organizacje pracodawców,partnerzy społeczni.
Grupy docelowe czyli ostateczni odbiorcy wspracia w ramach realizowanych projektów to m.in.:
- osoby młode, w tym niepełnosprawne, w wieku 15-29 lat bez pracy, które nie uczestniczą w kształceniu lub szkoleniu (tzw. kategoria NEET od akronimu sformułowania „not in employment, education or training"),
- mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa i ich pracownicy,
- podmioty ekonomii społecznej, przedsiębiorstwa społeczne i ośrodki wsparcia,
- pracownicy administracji publicznej,
- pracownicy wymiaru sprawiedliwości i prokuratury,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich pracownicy,
- instytucje rynku pracy,
- publiczne i niepubliczne służby zatrudnienia,
- Ochotnicze Hufce Pracy,
- partnerzy społeczni,
- szkoły i placówki oświatowe różnego typu, w tym prowadzące kształcenie zawodowe i ustawiczne oraz ich organy prowadzące,
- absolwenci szkół i placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe,
- pracownicy systemu oświaty,
- podmioty świadczące usługi edukacyjne,
- uczelnie i jednostki naukowe,
- osoby uczestniczące w kształceniu na poziomie wyższym (w tym studenci niepełnosprawni),
- osoby w wieku aktywności zawodowej, w większości ze zidentyfikowanych grup największego ryzyka,
- podmioty świadczące usługi w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej i ich pracownicy,
- kadry medyczne,
- osoby odbywające karę pozbawienia wolności,
- społeczność romska.
Obszar wsparcia PO WER opiera się na dwóch filarach:
- poprawie funkcjonowania poszczególnych polityk sektorowych;
- interwencji w obszarach, dla których większą efektywność zapewni wsparcie z poziomu krajowego:
- wsparcie ludzi młodych,
- szkolnictwo wyższe,
- innowacje społeczne, mobilność i współpraca ponadnarodowa.
wsparcie ludzi młodych, do 29 roku życia bez pracy, w tym w szczególności osób, które nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniu (tzw. młodzież NEET) poprzez pomoc w zakresie określenia ścieżki zawodowej, szkolenia i egzaminy, staże, praktyki, subsydiowane zatrudnienie, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wsparcie w zakresie mobilności międzysektorowej i geograficznej. Integralną częścią działań wspierających osoby młode jest Inicjatywa na rzecz młodych
Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacjipoprawa efektywności wybranych polityk publicznych kluczowych z punktu widzenia strategii Europa 2020 i krajowych programów reform (np. modernizacja instytucji rynku pracy, rozwój polityki edukacyjnej, poprawa jakości działań skierowanych do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym).
Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwojurozwój szkolnictwa wyższego (np. zapewnienie kształcenia odpowiadającego potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, podniesienie jakości studiów doktoranckich, zwiększenie otwartości i mobilności międzynarodowej, poprawa jakości dydaktyki i systemów zarządzania kształceniem).
Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa - zwiększenie wykorzystania innowacji społecznych w ramach polityk publicznych,
- wzmocnienie potencjału rozwojowego osób i instytucji z wykorzystaniem programów mobilności ponadnarodowej,
- rozwój współpracy polskich podmiotów z partnerami zagranicznymi.
- przeciwdziałanie dezaktywizacji zawodowej z przyczyn zdrowotnych (głównie poprzez działania profilaktyczne),
- wspieranie systemu kształcenia zawodowego, przeddyplomowego i podyplomowego kadr medycznych,
- poprawa efektywności funkcjonowania systemu ochrony zdrowia, w szczególności na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej.
Rola Wojewódzkiego Urzędu Pracy w realizacji PO WER 2014-2020
13 stycznia 2015 r. pomiędzy Województwem Mazowieckim reprezentowanym przez Dyrektora Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie – Tomaszem Sieradzem a Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju reprezentowanym przez Podsekretarza Stanu – Pawła Orłowskiego, zawarte zostało porozumienie dotyczące realizacji w województwie mazowieckim Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (PO WER).
Na mocy ww. porozumienia Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie pełni rolę Instytucji Pośredniczącej realizującej Działania 1.1 i 1.2 w ramach w ramach Osi Priorytetowej I Osoby młode na rynku pracy w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
Środki przeznaczone na finansowanie realizacji projektów w ramach ww. działań wspierały będą osoby młode do 29 roku życia, pozostające bez pracy (bezrobotne i bierne zawodowo), w tym w szczególności osoby, które nie pracują, nie uczestniczą w kształceniu i szkoleniach (tzw. młodzież NEET). Pomoc udzielana osobom młodym koncentrować się będzie głównie na umożliwieniu zdobycia zawodu, zmiany/podwyższenia posiadanych kwalifikacji, zdobycia doświadczenia zawdowego i podjęcia pracy.
Dlatego osobom tym zostaną zaproponowane szkolenia zawodowe, staże i praktyki zawodowe, poradnictwo zawodowe i pośrednictwo pracy, a także dodatkowo treningi aktywnego poszukiwania pracy (zajęcia aktywizacyjne, szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy, dostęp do informacji i elektronicznych baz danych służących uzyskaniu zatrudnienia).
Program zakłada również pomoc dla młodych osób niepełnosprawnych w zakresie zdobycia i utrzymania pracy, między innymi poprzez finansowanie pracy asystenta osoby niepełnosprawnej.
Osoby, które podejmą pracę poza miejscem zamieszkania będą mogły otrzymać zwrot kosztów dojazdu do pracy lub bon na zasiedlenie. Dostępne będą również dotacje na podjęcie działalności gospodarczej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie na finansowanie projektów w ramach realizowanych Działań przeznaczy 174 965 853 EUR.
Pomoc Techniczna PO WER
Oprócz działań ukierunkowanych na pomoc osobom młodym pozostającym bez zatrudnienia Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich w ramach Osi Priorytetowej VI - Pomoc techniczna Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, pt. „Pomoc techniczna PO WER dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie na rok 2016".
Celem projektu jest zapewnienie efektywnego wsparcia w zakresie wdrażania Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój poprzez: zapewnienie odpowiedniego potencjału instytucjonalnego dla pracowników zaangażowanych w realizację działań w ramach PO WER, właściwego wyboru projektów, monitorowania, kontroli oraz promocji.
Dofinansowanie projektu z UE: 3 254 809,32 PLN