Опубліковувач

FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania na temat wsparcia ze środków FGŚP

 
ODPOWIEDZI NA NAJCZĘŚCIEJ POJAWIAJĄCE SIĘ PYTANIA
NA TEMAT WSPARCIA ZE ŚRODKÓW FGŚP W RAMACH OCHRONY MIEJSC PRACY
W NASTĘPSTWIE WYSTĄPIENIA COVID 19
(art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych

i ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku
z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, nazywana roboczo Tarczą 2.0
)

W JAKICH PRZYPADKACH MOŻNA WNIOSKOWAĆ O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW?
O dofinansowanie wynagrodzeń pracowników można ubiegać się w dwóch przypadkach:
  1. w związku z przestojem ekonomicznym, czyli za okres, kiedy pracownik nie wykonuje pracy
    z przyczyn od niego niezależnych, ale pozostaje w gotowości do pracy 
albo
  1. w związku z obniżonym przez przedsiębiorcę wymiarem czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, przy czym obniżenie wymiaru czasu pracy może być maksymalnie o 20%, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy.
W obu przypadkach dofinansowanie obejmuje składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń.  
Przez obniżony wymiar czasu pracy rozumiemy obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, maksymalnie o 20 proc., jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy
 
JAKA JEST MINIMALNA/MAKSYMALNA WARTOŚĆ KWOTY WSPARCIA?
- w przypadku przestoju ekonomicznego maksymalna kwota na pracownika wyniesie 1300,00 zł brutto oraz należne składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia 233,09 zł;
- w przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy maksymalna kwota na pracownika wyniesie 2079,43 zł brutto oraz należne składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od przyznanego świadczenia 372,84 zł;
- wysokość pomocy może ulec zmianie, gdyż wyliczana jest na dzień złożenia wniosku. Państwo dopłaca przy obniżonym wymiarze czasu pracy, połowę do wynagrodzenia, jednak nie więcej niż 40 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Wysokość będzie zmieniała się kwartalnie w zależności od obowiązującego powyżej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
- ponadto przy obliczaniu wysokości pomocy uwzględniany jest wymiar czasu pracy.
 
JAKA BĘDZIE FORMA WYPŁATY, CZY WSPARCIE MOŻE BYĆ WYPŁACANE W RATACH?
Wypłata świadczeń będzie przekazywana na rachunek bankowy pracodawcy – w miesięcznych równych transzach (liczba transz będzie odpowiadała liczbie miesięcy wskazanych przez przedsiębiorcę we wniosku).
 
NA JAKI MINIMALNY I MAKSYMALNY CZAS MOŻNA SKORZYSTAĆ ZE WSPARCIA?
Świadczenia przysługują przedsiębiorcy przez łączny okres 3 miesięcy. We wniosku o przyznanie z FGŚP środków na wypłatę świadczeń należy określić na jaki okres – od kiedy do kiedy – wnioskowane są świadczenia. Jednakże termin ten nie może być wcześniejszy niż od dnia wejścia w życie ustawy tzw. COVID-19, a także wprowadzenia przestoju ekonomicznego lub obniżonego czasu pracy (na podstawie zawartego porozumienia).
 
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ ZE WSPARCIA?
Ze wsparcia ze środków FGŚP może skorzystać przedsiębiorca w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców w okresie wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, czyli:
- osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą;
- wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej;
oraz, po zmianach wprowadzonych ustawą z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2:
- organizacje pozarządowe (w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie);
- podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, czyli osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej; stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego; spółdzielnie socjalne; spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami;
- państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
 
JAKA BĘDZIE WYMAGANA FORMA SPRAWOZDAWCZOŚCI?
W terminie 30 dni po upływie okresu pobierania świadczenia oraz okresu odpowiadającemu długością liczbie miesięcy pobierania świadczenia, przedsiębiorca składa do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy dokumenty potwierdzające prawidłowość wykorzystania środków oraz dokumenty potwierdzające zatrudnienie pracowników, na rzecz których otrzymał świadczenie.
 
JAKIE SĄ KOSZTY?
Za udzielenie pomocy nie pobierane są żadne opłaty, a więc pomoc nie powoduje dodatkowych obciążeń pracodawcy.
 
CZY PO OKRESIE ODROCZEŃ/ULG PONIOSĘ JAKIEŚ DODATKOWE KOSZTY TEGO WSPARCIA?
Przedsiębiorca w przypadku dotrzymania warunków umowy nie poniesie kosztów.
 
CO BĘDZIE, JEŚLI SKORZYSTAM ZE WSPARCIA, A MIMO WSZYSTKO MOJA FIRMA NIE PRZETRWA?
Jeśli firma w okresie przyznanego świadczenia lub w trakcie wymaganego okresu zatrudnienia po uzyskaniu świadczenia, rozwiąże umowę o pracę z przyczyn nie dotyczących pracownika, z pracownikiem, na którego otrzymała świadczenie, to musi zwrócić całość uzyskanego świadczenia wraz z odsetkami w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania tych środków.
  
JAKIE SĄ WARUNKI OTRZYMANIA DOFINANSOWANIA?
  1. Minimalny okres prowadzenia działalności
Pracodawca musi prowadzić działalność gospodarczą minimalnie ponad 2 miesiące, żeby móc wyliczyć spadek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego – przypadającego po 1 stycznia 2020 roku do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku – w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
  1. Skala spadku przychodów lub inne zmienne kwalifikujące do przystąpienia
Skala spadku obrotów gospodarczych, czyli spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
- nie mniej niż o 15 proc., obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 1 stycznia 2020 roku, do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19, lub
- nie mniej niż o 25 proc., obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 1 stycznia 2020 roku, w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
 
CZY POMOC ZALEŻY OD WIELKOŚCI PRZEDSIĘBIORSTWA?
Nie
 
CZY ŚWIADCZENIE Z FGŚP ŁĄCZY SIĘ Z INNYMI ŚWIADCZENIAMI W RAMACH TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ
Świadczenia mogą być łączone, jednakże pomoc nie może być uzyskana w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie tych samych tytułów wypłaty na ochronę miejsc pracy.
 
CZY SKORZYSTANIE ZE ŚWIADCZENIA Z FGŚP WYKLUCZA Z MOŻLIWOŚCI SKORZYSTANIA Z INNYCH?
Nie wyklucza, jeżeli nie są przeznaczone na ochronę miejsc pracy tych samych pracowników.
 
CZY UZYSKANIE ŚWIADCZENIA Z FGŚP ZALEŻY OD SKALI UTRATY PRZYCHODÓW?
Przychody nie są brane pod uwagę
 
KIEDY PRZEDSIĘBIORCA NIE MOŻE OTRZYMAĆ DOFINANSOWANIE Z FGŚP DO WYNAGRODZEŃ?
  • Gdy przedsiębiorca zalega z zobowiązaniami podatkowymi wobec urzędu skarbowego i ubezpieczeniowymi wobec ZUS na koniec III kwartału 2019 roku i nie posiada prolongaty w ich spłacie.
  • Gdy przedsiębiorca kwalifikuje się do ogłoszenia upadłości.
Świadczenia nie przysługują:
- pomocy domowej;
- pracownikowi, którego wynagrodzenie, uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku;
- pracownikowi zatrudnionemu na umowę o dzieło.
 
JAKIE DOKUMENTY SĄ NIEZBĘDNE DO ZŁOŻENIA WNIOSKU O DOFINANSOWANIE Z FGŚP DO WYNAGRODZEŃ?
Dokumenty do wniosku wynikają z przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych do ustawy i są to:
- kopia porozumienia;
- wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń;
- kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).
Ponadto przedsiębiorca składa oświadczenia o:
- posiadaniu statusu przedsiębiorcy;
- wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych;
- braku przesłanek do ogłoszenia upadłości;
- niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP lub FP do końca III kwartału 2019 roku;
- nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy;
- skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19;
- odprowadzaniu składek na FGŚP od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do wniosku.
 
CZY OKRES POMOCY MOŻE BYĆ PRZEDŁUŻONY, JEŚLI SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA SIĘ NIE ZMIENI?
Okres pomocy może być wydłużony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów.
 
GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK O DOFINANSOWANIE Z FGŚP DO WYNAGRODZEŃ?
W Wojewódzkim Urzędzie Pracy (WUP) właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy lub poprzez platformę Praca.gov.pl. Lista WUP-ów udostępniona zostanie bezpośrednio w formularzu elektronicznym w Praca.gov.pl.
Ze względu na zagrożenie epidemiologiczne wnioski powinny być w miarę możliwości składane elektronicznie.
 
JAK I GDZIE SPRAWDZĘ STATUS SWOJEGO WNIOSKU?
Poprzez kontakt z WUP, do którego adresowany był wniosek lub na Praca.gov.pl – jeżeli wniosek został złożony z wykorzystaniem platformy. Praca.gov.pl generuje dla wnioskodawcy w sposób automatyczny UPP (Urzędowe Potwierdzenie Przedłożenia), potwierdzające wniesienie wniosku elektronicznego do urzędu.
 
JAK BĘDĘ INFORMOWANA/NY O MOIM WNIOSKU (CZY DOSTANĘ MAIL/SMS)?
W przypadku wniosków wniesionych w postaci elektronicznej wnioskodawca otrzyma na konto w Praca.gov.pl. oraz na adres e-mail informację o fakcie otrzymania korespondencji zwrotnej z urzędu.
W odniesieniu do wniosków złożonych papierowo - w uzgodnieniu z WUP.
 
JAKI JEST CZAS REALIZACJI WNIOSKU?
W przypadku kompletnego wniosku jest on rozpatrywany niezwłocznie, do 7 dni roboczych. Wypłata świadczeń będzie przekazywana na rachunek bankowy pracodawcy – w miesięcznych równych transzach.
 
KIEDY PIENIĄDZE WPŁYNĄ NA MOJE KONTO?
Wypłata świadczeń będzie przekazywana na rachunek bankowy pracodawcy – w miesięcznych równych transzach po podpisaniu umowy.
 
CZY FORMA POMOCY MA CHARAKTER BEZZWROTNY, CZY TRZEBA ŚRODKI ZWRÓCIĆ? – JEŚLI TAK, TO NA JAKICH WARUNKACH?
Jeżeli warunki umowy nie zostaną złamane to przedmiotowa pomoc jest bezzwrotna.
 
GDZIE MOGĘ UZYSKAĆ KONKRETNE INFORMACJE O MOJEJ SPRAWIE?
W WUP właściwym dla siedziby pracodawcy.
Dla Mazowsza:
Infolinia: 22 578 45 80;
mail: tarcza@wup.mazowsze.pl
 
GDZIE I JAK MOGĘ ODWOŁAĆ SIĘ OD DECYZJI?
Przyznawanie środków nie będzie miało formy decyzji administracyjnej, a więc nie przysługuje forma odwołania od decyzji.
źródło: MRPiPS
 
  • Pytania dotyczące podmiotów uprawnionych do świadczeń  
CZY O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ DLA PRACOWNIKÓW OBJĘTYCH PRZESTOJEM EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIAREM CZASU MOŻE WYSTĄPIĆ AGENCJA PRACY TYMCZASOWEJ? CZY MOŻE UZYSKAĆ DOFINANSOWANIE RÓWNIEŻ NA PRACOWNIKÓW TYMCZASOWYCH?
Co do zasady agencja pracy tymczasowej, będąca przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ustawy Prawo przedsiębiorców, może ubiegać się o przyznanie dofinansowania wynagrodzeń dla pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy. Ustawa (o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) nie reguluje tego wyraźnie, ale należy uznać, że możliwość otrzymania dofinansowania dotyczy tylko pracowników „zwykłych" agencji, czyli zatrudnionych w celu świadczenia pracy na rzecz agencji pracy tymczasowych. Nie dotyczy natomiast pracowników tymczasowych, których agencja zatrudnia wyłącznie w celu ich skierowania w celu świadczenia pracy u pracodawcy użytkownika. Wynika to z następujących przesłanek:
- naczelnym celem regulacji zawartej w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19 jest ochrona miejsc pracy – innymi słowy, dofinansowanie przysługuje w zamian za zachowanie miejsca pracy pracownika, dla którego zostało przyznane. W odniesieniu do pracowników tymczasowych cel ten jest w zasadzie nie do osiągnięcia – pracodawca tymczasowy w każdej chwili może zrezygnować z pracy pracownika tymczasowego, co powoduje z reguły konieczność rozwiązania z nim umowy o pracę przez agencję.
- po drugie, dofinansowanie przysługuje dla pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy. Tymczasem trudno, aby agencja pracy tymczasowej obejmowała przestojem ekonomicznym lub obniżeniem czasu pracy pracowników tymczasowych w czasie ich skierowania do pracy na rzecz pracodawcy użytkownika. Wymiar czasu pracy pracownika tymczasowego oraz sam fakt „oddania go" do dyspozycji pracodawcy użytkownika są przedmiotem umowy z pracodawcą użytkownikiem, której agencja pracy tymczasowej nie może z reguły jednostronnie modyfikować.
Powyższe względy jednoznacznie przemawiają przeciwko możliwości objęcia przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy pracowników tymczasowych, a co za tym idzie uzyskaniu dofinansowania z FGŚP do ich wynagrodzeń.
 
CZY PRACODAWCA MOŻE WYSTĄPIĆ O DOFINANSOWANIE DO WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW TYMCZASOWYCH ŚWIADCZĄCYCH PRACĘ NA JEGO RZECZ I POD JEGO KIEROWNICTWEM?
Nie. Pracownicy tymczasowi są pracownikami agencji pracy tymczasowej, z nią łączy ich umowa o pracę. Nie są pracownikami pracodawcy użytkownika, choć to on jest podmiotem korzystającym z ich pracy i ją organizującym.
 
CZY O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ DLA PRACOWNIKÓW OBJĘTYCH PRZESTOJEM EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIAREM CZASU MOŻE WYSTĄPIĆ PRACODAWCA – ODDZIAŁ PRZEDSIĘBIORCY ZAGRANICZNEGO W POLSCE?
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Tymczasem, zgodnie z art. 3 pkt. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oddział jest wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie częścią działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności. Oddział nie stanowi zatem bytu odrębnego od przedsiębiorcy zagranicznego. Oddziału przedsiębiorcy zagranicznego nie można zatem uznać za przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 pub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Tym samym oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie może ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzeń przewidziane w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19. Powyższy wniosek potwierdza również okoliczność, że art. 15g odsyła do definicji przedsiębiorcy zawartej w art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Tymczasem do podmiotów zagranicznym odnosi się art. 4 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, zgodnie z którym zasady podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej przez osoby zagraniczne określają odrębne przepisy.
Podobnie rzecz się ma z przedsiębiorcami zagranicznymi nie posiadającymi w Polsce oddziału ani przedstawicielstwa.
 
CZY Z TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ (INSTRUMENTÓW) MOGĄ KORZYSTAĆ FIRMY W SANACJI LUB RESTRUKTURYZACJI, KTÓRE NA BIEŻĄCO REGULUJĄ SWOJE ZOBOWIĄZANIA WOBEC URZĘDU SKARBOWEGO (US) I ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH (ZUS) OD DNIA OTWARCIA POSTĘPOWANIA?
Pracodawcy, w stosunku do których toczy się postępowanie restrukturyzacyjne, nie zostali a priori wyłączeni z możliwości uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń, o których mowa w art. 15 g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19. Mogą więc korzystać z tych rozwiązań, pod warunkiem że nie spełniają przesłanek do ogłoszenia upadłości wskazanych w art. 11 ustawy Prawo upadłościowe. A zatem, jeżeli podmiot objęty postępowaniem restrukturyzacyjnym jest już niewypłacalny, nie może uzyskać dofinansowania do wynagrodzeń, o którym mowa w art. 15g. Natomiast jeżeli jest dopiero zagrożony niewypłacalnością (co też jest przesłanką otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego) wówczas może skorzystać z dofinansowania do wynagrodzeń, o którym mowa w art. 15g. Oświadczenie o niespełnianiu przesłanek do ogłoszeniu upadłości pracodawca składa we wniosku o przyznanie świadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej.

WŁAŚCICIELEM KAŻDEGO SKLEPU JEST JEDNA SPÓŁKA (SKLEPY NIE MAJĄ ODRĘBNYCH WŁAŚCICIELI, KTÓRZY SĄ PRZEDSIĘBIORCAMI). STATUS ODRĘBNEGO PRACODAWCY WYNIKA Z ART. 3[1] KODEKSU PRACY I TAKI SKLEP MA SWÓJ WŁASNY NUMER KRS, NIP I JEST PŁATNIKIEM SKŁADEK ZUS, NATOMIAST NIE MA ON SWOICH FINANSÓW, CZY SWOICH WŁASNYCH OBROTÓW. JEST TO ROZLICZANE NA POZIOMIE SPÓŁKI. KTO POWINIEN ZŁOŻYĆ WNIOSEK O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ?
W takiej sytuacji podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o dofinansowanie wynagrodzeń jest spółka, jednakże tylko w odniesieniu do zatrudnianych przez siebie pracowników (jeżeli takich zatrudnia). Jeżeli sklepy, których właścicielem jest spółka są odrębnymi pracodawcami w rozumieniu art. 3 k.p. (tzw. pracodawca wewnętrzny), wówczas pracownicy tych sklepów nie są pracownikami spółki i spółka nie może wystąpić o dofinansowanie do ich wynagrodzeń. Z wnioskiem o dofinansowanie nie może również wystąpić sam sklep, bowiem nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców.

JEŻELI PRZEDSIĘBIORCA POBRAŁ DOFINANSOWANIE NA PRACOWNIKÓW, KTÓRZY W OKRESIE POBIERANIA TEGO DOFINANSOWANIA PRZESZLI NA PODSTAWIE ART. 23(1) KODEKSU PRACY DO INNEGO PRACODAWCY, TO
1) CZY PRZYZNANE DOFINANSOWANIE PRZECHODZI NA TEGO DRUGIEGO PRZEDSIĘBIORCĘ, KTÓRY PRZEJĄŁ PRACOWNIKÓW?
2) KTO WÓWCZAS MA OBOWIĄZEK ROZLICZENIA SIĘ Z OTRZYMANYCH ŚRODKÓW: PRZEDSIĘBIORCA, KTÓRY UZYSKAŁ DOFINANSOWANIE, CZY PRZEDSIĘBIORCA, DO KTÓREGO PRZESZLI PRACOWNICY?

1). Nie ma podstawy prawnej do twierdzenia, że w razie przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę na podstawie art. 23(1) k.p., dofinansowanie przechodzi na nowego pracodawcę, który przejął pracowników. Skutki przejścia wskazane w art. 23(1) k.p. dotyczą stosunku pracy. Dofinansowanie do wynagrodzenia otrzymywane ze środków FGŚP nie jest elementem stosunku pracy i skutek opisany w art. 23(1) w postaci przejścia na nowego pracodawcę go nie dotyczy. Innymi słowy, nowy pracodawca nie będzie „kontynuował" pobierania dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, o które wnioskował poprzedni pracodawca.
2). Nowy pracodawca nie staje się również stroną umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy (chyba że przepis szczególny przewiduje sukcesję generalną - w takim kontekście można na przykład rozważać łączenie spółek, o którym mowa w art. 494 k.s.h.). Konsekwentnie należy uznać, że podmiotem zobligowanym do rozliczenia się z otrzymanych środków jest dotychczasowy pracodawca (ten który uzyskał dofinansowanie).
Warto dodać, że nowy pracodawca nie staje się również następcą prawnym dotychczasowego pracodawcy w zakresie porozumienia zbiorowego o przestroju ekonomicznym lub obniżeniu wymiaru czasu pracy. Innymi słowy, nie staje się stroną tego porozumienia. Odnotować jednak należy, że w literaturze przedmiotu pojawia się pogląd, aby w takim przypadku per analogiem stosować art. 241(8) k.p.

CZY PRZEDSIĘBIORCA PROWADZĄCY DZIAŁALNOŚĆ W POSTACI ŻŁOBKA MOŻE SKORZYSTAĆ Z DOFINANSOWANIA DO PENSJI PRACOWNIKÓW?
Tak. Osoba prawna lub osoba fizyczna prowadzące żłobek są przedsiębiorcami w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Przesądza o tym art. 26 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, zgodnie z którym prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem". Tym samym przedsiębiorca prowadzący żłobek mieści się w zakresie podmiotowym art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19.

PROSZĘ O WYJAŚNIENIE, CZY O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ DLA PRACOWNIKÓW OBJĘTYCH PRZESTOJEM EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIAREM CZASU MOŻE WYSTĄPIĆ KLUB SPORTOWY, PROWADZĄCY DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ, ZAREJESTROWANY W KRS JAKO STOWARZYSZENIE I PRZEDSIĘBIORCA?
Tak. Klub sportowy może działać w formie stowarzyszenia i prowadzić, w granicach i celach określonych w statucie i obowiązujących przepisach – działalność gospodarczą. Prowadząc działalność gospodarczą klub sportowy nabywa status przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, a co za tym idzie mieści się w zakresie podmiotowym art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19.
Na marginesie można też wspomnieć, że o dofinansowanie do wynagrodzeń będzie mógł się ubiegać również klub sportowy nieprowadzący działalności gospodarczej i niebędący przedsiębiorcą. Obecnie obowiązujące brzmienie art. 15g daje prawo do ubiegania się o dofinansowanie również organizacjom pozarządowym, a do takich można zaliczyć kluby sportowe działające w formie stowarzyszenia nieprowadzącego działalności nastawionej na zysk.

CZY KRAJOWA IZBA DIAGNOSTÓW LABORATORYJNYCH Z SIEDZIBĄ W WARSZAWIE MOŻE SKORZYSTAĆ Z ROZWIĄZAŃ PRZEWIDZIANYCH DLA PRZEDSIĘBIORCÓW W RAMACH UDOSTĘPNIONYCH PRZEZ RZĄD NARZĘDZI ZAWARTYCH W PIERWSZEJ I DRUGIEJ TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ, W SZCZEGÓLNOŚCI TYCH PRZEWIDZIANYCH W ART. 15G USTAWY Z DNIA 2 MARCA 2020 R., O SZCZEGÓLNYCH ROZWIĄZANIACH ZWIĄZANYCH Z ZAPOBIEGANIEM, PRZECIWDZIAŁANIEM I ZWALCZANIEM COVID-19? (Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych została powołana do życia Ustawą o diagnostyce laboratoryjnej z dnia 27 stycznia 2001 r. Na podstawie art. 5 ust. 3 przywołanej ustawy jednostką organizacyjną samorządu, posiadającą osobowość prawną, jest Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych, z siedzibą w Warszawie, natomiast na podstawie art. 53 KIDL może prowadzić działalność gospodarczą, choć nie jest to główna działalność przewidziana przez ustawę korporacyjną.)
W obecnym stanie prawnym i opisanym wyżej stanie faktycznym Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych może być uznana za przedsiębiorcę i ubiegać się o dofinansowanie wynagrodzeń, o których mowa w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19. Zgodnie z art. 53 i 54 ustawy o Diagnostyce laboratoryjnej z dnia 27 stycznia 2001 r. Krajowa Izba Diagnostyki może prowadzić działalność gospodarczą i finansować swoją działalność z działalności gospodarczej. Jeżeli działalność tę rzeczywiście prowadzi należy uznać że spełnia kryteria posiadania statusu przedsiębiorcy określone w art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców: jest osobą prawną i prowadzi działalność gospodarczą.

W IMIENIU FUNDACJI DOMU LITERATURY I DOMÓW PRACY TWÓRCZEJ (KRS: 0000133460; NIP: 525-15-70-944; REGON: 002175703), KTÓRA JEST ORGANIZACJĄ POZARZĄDOWĄ (ALE NIE OPP!), PROWADZĄCĄ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ, ZATRUDNIAJĄCĄ 19 OSÓB I OD 16 MARCA BR. NIE MOGĄCĄ PROWADZIĆ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Z POWODU CAŁKOWITEGO ZAMKNIĘCIA NASZYCH DWÓCH OBIEKTÓW (DOM LITERATURY W WARSZAWIE I DOM PRACY TWÓRCZEJ „ASTORIA" W ZAKOPANEM), MAM NASTĘPUJĄCE PYTANIA:
1) JAKO FUNDACJA (NGO) JESTEŚMY ZWOLNIENI Z PŁACENIA SKŁADKI NA FGŚP; CZY MIMO TO MOŻEMY UBIEGAĆ SIĘ O PRZYZNANIE ŚWIADCZEŃ NA RZECZ OCHRONY MIEJSC PRACY (PRZESTÓJ EKONOMICZNY, OBNIŻONY WYMIAR CZASU PRACY)?
2) CHCEMY UBIEGAĆ SIĘ O PRZYZNANIE ŚWIADCZEŃ NA RZECZ OCHRONY MIEJSC PRACY ZA KWIECIEŃ 2020, TO ZNACZY, ŻE WNIOSEK ZŁOŻYMY 30 KWIETNIA 2020. CZY W ZWIĄZKU Z TYM W OBLICZENIACH WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW Z OBNIŻONYM WYMIAREM CZASU PRACY MAMY BRAĆ POD UWAGĘ PRZECIĘTNE WYNAGRODZENIE W CZWARTYM KWARTALE 2019 (W WYSOKOŚCI 5 198,58 ZŁ), CZY JUŻ PRZECIĘTNE WYNAGRODZENIE W PIERWSZYM KWARTALE 2020 (W WYSOKOŚCI 5 367,60 ZŁ)?
3) JEŚLI ZŁOŻYMY WNIOSEK 30 KWIETNIA 2020 O PRZYZNANIE ŚWIADCZEŃ NA RZECZ OCHRONY MIEJSC PRACY ZA KWIECIEŃ 2020, TO CZY MAMY PRACOWNIKOM WYPŁACIĆ WYNAGRODZENIA ZA KWIECIEŃ W CAŁOŚCI I CZEKAĆ NA ZWROT TEJ CZĘŚCI, KTÓRA MA BYĆ SFINANSOWANA ZE ŚRODKÓW TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ, CZY TEŻ WYPŁACIĆ TYLKO TĘ CZĘŚĆ, KTÓRA JEST „PO STRONIE" FUNDACJI, A POZOSTAŁĄ CZĘŚĆ WYPŁACIĆ PO OTRZYMANIU ŚRODKÓW, O KTÓRE WYSTĄPILIŚMY? JAK DŁUGO BĘDZIEMY CZEKAĆ NA TE ŚRODKI?
1) Wydaje się, że w opisanym wyżej stanie faktycznym Fundacja ma dwa tytuły do ubiegania się o dofinansowanie: jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą na zasadach określonych w statucie oraz ustawie o Fundacjach może zostać uznana za przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Jednocześnie, zgodnie ze znowelizowanym art. 15g ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach związanych z COVID-19, o dofinansowanie mogą się również ubiegać organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (niekoniecznie będące organizacjami pożytku publicznego). Możliwość ubiegania się o dofinansowanie do wynagrodzeń nie jest uzależniona od istnienia lub nie obowiązku odprowadzania składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
2/) Należy stosować przeciętne wynagrodzenie z pierwszego kwartału 2020 r.
3) W zakresie trzeciej części pytania wystąpiliśmy o interpretację do MRPIPS.
 
  • Osoby uprawnione do złożenia wniosku
CZY WNIOSEK O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW W TRYBIE ART. 15G USTAWY COVID-19 MOŻE ZŁOŻYĆ PROKURENT SAMOISTNY W IMIENIU SPÓŁKI?
Tak. Zgodnie z art. 109 k.c. prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Z powołanego przepisu wynika, że prokurent ma prawo do reprezentowania spółki wobec osób trzecich przy wykonywaniu czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Do takich należy zaliczyć złożenie wniosku o dofinansowanie wynagrodzeń, o którym mowa w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19. Ustawa ta nie modyfikuje zasad reprezentacji wynikających z kodeksu cywilnego i przepisów kodeksu spółek handlowych.

CZY MOGĘ SKORZYSTAĆ Z DOFINANSOWANIA DLA PRACOWNIKÓW, KTÓRYM ZOSTAŁ ZMNIEJSZONY WYMIAR CZASU PRACY O 20 PROC.? JESTEM OSOBĄ PROWADZĄCĄ DZIAŁY SPECJALNE PRODUKCJI ROLNEJ (UPRAWA PIECZAREK). MOJA DZIAŁALNOŚĆ NIE JEST ZAREJESTROWANA W CEIDG. DOPRECYZOWAŁAM FORMĘ DZIAŁALNOŚCI, PONIEWAŻ NIGDZIE NIE MOGĘ DOWIEDZIEĆ SIĘ, JAKIE MAM PRAWA W ZWIĄZKU Z COVID-19.
Niestety, wydaje się, że w tym przypadku dofinansowanie do wynagrodzeń, o którym mowa w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 nie przysługuje. Zgodnie z art. 15g do uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń uprawnieni są przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, a także organizacja pozarządowa w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz państwowa osoba prawna w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą. Art. 6 ustawy Prawo przedsiębiorców wyłącza jednak działalność rolniczą z zakresu przedmiotowego ustawy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców przepisów ustawy nie stosuje się do: działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego. Skoro przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie (również – jak się wydaje – do specjalnych działów produkcji rolnej), to nie można osób prowadzących taką działalność uznać za przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. To zaś oznacza, że podmiot prowadzący taką działalność nie będzie mógł uzyskać dofinansowania do wynagrodzeń. Prowadzenie działu specjalnej produkcji rolnej nie odpowiada również żadnej z pozostałych kategorii pomiotów objętych zakresem art. 15g.
 
JESTEŚMY BIUREM KSIĘGOWYM OBSŁUGUJĄCYM 17 ODDZIAŁÓW LINII LOTNICZYCH W POLSCE. CZĘŚĆ Z TYCH ODDZIAŁÓW ZATRUDNIA W POLSCE, POLSKI PERSONEL W LICZBIE DO 30 OSÓB. ODDZIAŁY NIEKTÓRYCH LINII SĄ OBECNE W POLSCE OD KILKUDZIESIĘCIU LAT, ZATRUDNIAJĄ PRACOWNIKÓW POLSKICH WG PRAWA POLSKIEGO I ODPROWADZAJĄ WSZYSTKIE SKŁADKI I PODATKI WG PRAWA POLSKIEGO, W TYM SKŁADKI NA FUNDUSZ PRACY I FGŚP. BRANŻA LOTNICZA JEST JEDNĄ Z NAJBARDZIEJ DOTKNIĘTYCH KONSEKWENCJAMI PANDEMII. RUCH LOTNICZY WSTRZYMANY DECYZJAMI ADMINISTRACYJNYMI. CAŁKOWITY BRAK PRZYCHODÓW. CELEM POMOCY PAŃSTWA W TYM TRUDNYM OKRESIE JEST OCHRONA MIEJSC PRACY POLSKICH OBYWATELI.
WYKŁADNIA WASZYCH PRAWNIKÓW ZAMIESZCZONA NA STRONIE INTERNETOWEJ BUDZI ZDUMIENIE I SPRZECIW, GDYŻ Z NIEISTOTNYCH DLA MERITUM SPRAWY POWODÓW WYKLUCZA POMOC W OCHRONIE PRZED ZWOLNIENIAMI DUŻEJ GRUPY POLSKICH OBYWATELI.
Art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 swoim zakresem podmiotowym obejmuje przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców oraz organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz państwowe osoby prawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Świadczenia przewidziane w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 mogą być zatem wypłacone jedynie na dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników zatrudnionych przez pracodawców, którym przysługuje przymiot przedsiębiorcy w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców. Oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy Prawo przedsiębiorców, więc nie jest objęty zakresem podmiotowym art. 15g. Oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie mieści się także w żadnej z pozostałych kategorii podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 1.

REPREZENTOWANY PRZEZE MNIE PODMIOT JEST ZAREJESTROWANY W KRS W REJESTRZE PRZEDSIĘBIORCÓW I JEDNOCZEŚNIE W REJESTRZE STOWARZYSZEŃ (ZWIĄZEK ZAWODOWY), JEDNAKŻE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA PROWADZONA JEST W FORMIE SANATORIÓW, Z KTÓRYCH JEDNO ZLOKALIZOWANE JEST W GÓRACH, A DRUGIE NAD MORZEM. KAŻDE Z SANATORIÓW MA STATUS PRACODAWCY DLA SWOICH PRACOWNIKÓW. Z TEGO TEŻ WZGLĘDU TO DYREKTORZY SANATORIÓW JAKO PRACODAWCY BĘDĄ ZAWIERAĆ POROZUMIENIA ZE SWOIMI PRZEDSTAWICIELAMI PRACOWNIKÓW. JEDNAK Z ART. 15 G WYNIKA, ŻE WNIOSEK O DOFINANSOWANIE POWINIEN ZŁOŻYĆ PRZEDSIĘBIORCA – A NIE PRACODAWCA – A ZATEM ZAMIAST WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO I MAŁOPOLSKIEGO – POWINNIŚMY ZŁOŻYĆ WSPÓLNY WNIOSEK, PRZEDSTAWIAJĄC OBA POROZUMIENIA, ZAWARTE PRZEZ OBU PRACODAWCÓW?
Przedsiębiorca (za jakiego można uznać związek zawodowy prowadzący działalność gospodarczą) może złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń (art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19) dla zatrudnianych przez siebie pracowników. Ponieważ związek nie jest pracodawcą pracowników zatrudnionych w sanatoriach będących odrębnymi pracodawcami (pracodawca wewnętrzny) nie może wystąpić w stosunku do nich z wnioskiem o dofinansowanie. Niestety, z wnioskiem takim nie mogą również wystąpić dyrektorzy sanatoriów. Pracodawca wewnętrzny (a z takim mamy w tym przypadku do czynienia) nie jest bowiem przedsiębiorcą w rozumieniu art. 4 ustawy Prawo przedsiębiorców.

W JAKI SPOSÓB WYPEŁNIĆ WNIOSEK DLA SPÓŁKI CYWILNEJ? USTAWA MÓWI, ŻE O POMOC WNIOSKOWAĆ MOGĄ WSPÓLNICY SPÓŁKI CYWILNEJ, PRACODAWCĄ JEST JEDNAK SPÓŁKA CYWILNA. JAK ZATEM WYPEŁNIĆ WNIOSEK - JAKO WNIOSKODAWCĘ PODAĆ SPÓŁKĘ CYWILNĄ, A JAKO OSOBY REPREZENTUJĄCE WSPÓLNIKÓW?
Wniosek powinien złożyć wspólnik spółki cywilnej umocowany do jej reprezentacji wg umowy spółki. Wniosek jest podpisywany przez jedną osobę (jednego wspólnika), ale do wniosku należy załączyć pełnomocnictwa udzielone wspólnikowi składającemu wniosek przez pozostałych wspólników – wydaje się bowiem, że złożenie wniosku o uzyskanie dofinansowania należy uznać za wykraczające poza zwykły zarząd spółki, wymagający współdziałania wszystkich wspólników. Dodatkowo proszę załączyć w celu weryfikacji prawidłowości reprezentacji umowę spółki. Natomiast umowa z Wojewódzkim Urzędem Pracy powinna być podpisana już przez wszystkich wspólników.
Należy również nadmienić, że w orzecznictwie Sądu Najwyższego i sądów apelacyjnych z ostatnich lat toruje sobie drogę pogląd, że pracodawcą są wspólnicy spółki cywilnej, a nie spółka (por. B. Długosz, Czy spółka cywilna może być uznana za pracodawcę w myśl art. 3 k.p. http://dx.doi.org/10)
 
CZY PRZEDSIĘBIORCA ZATRUDNIAJĄCY PRACOWNIKÓW MŁODOCIANYCH MOŻE UBIEGAĆ SIĘ O WSPARCIE Z FGŚP? 
Zgodnie z art. 15f ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (…) w okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. − Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe z obowiązku świadczenia pracy. Natomiast regulacja zawarta w art. 15g ust. 1 ustawy Covid-19 umożliwia przedsiębiorcom, o których mowa w tym przepisie, zwrócenie się z wnioskiem o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy, o wypłatę ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy. Przestój ekonomiczny i obniżony wymiar czasu pracy to instytucje inne niż zwolnienie ze świadczenia pracy. Przestój ekonomiczny to okres niewykonywania pracy przez pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika pozostającego w gotowości do pracy, natomiast obniżony wymiar czasu pracy to obniżony przez przedsiębiorcę wymiar czasu pracy pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika, jednak nie więcej niż do połowy wymiaru czasu pracy (art. 15g ust. 5 ustawy Covid-19 i art. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, Dz. U. z 2019 r. poz. 669). O zastosowaniu przestoju ekonomicznego, jak i obniżonego wymiaru czasu pracy decyduje pracodawca. Reasumując, nie jest zatem możliwe, aby pracownik młodociany był jednocześnie ustawowo zwolniony ze świadczenia pracy na podstawie art. 15f ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r. i objęty przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy, o którym mowa w art. 15g ust. 1 ustawy Covid-19.

CZY WOJEWÓDZKIE OŚRODKI RUCHU DROGOWEGO SĄ UPRAWNIONE DO WNIOSKOWANIA O DOFINANSOWANIE DO WYNAGRODZEŃ PRACOWNIKÓW ZE ŚRODKÓW FUNDUSZU GWARANTOWANYCH ŚWIADCZEŃ PRACOWNICZYCH?
Przepis art. 15 g ust. 1 ustawy COVID-19 określa podmioty które po spełnieniu ustawowych przesłanek są uprawnione do wnioskowania o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. 
Uprawnionymi podmiotami są: 
− Przedsiębiorca w rozumieniu art. 4 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców;
− organizacja pozarządowa w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284); 
− podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; 
− państwowa osoba prawna w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. 
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego działają na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) i są samorządową wojewódzką osobą prawną. 
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, natomiast jego przychodami są: 
1) wpływy z wykonywania zadań, o których mowa w art. 117 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym; 
2) wpływy z wykonywania innych zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego; 
3) wpływy z działalności gospodarczej. 
WORD-y mogą zaciągać kredyty, za zgodą zarządu województwa. Na podstawie § 5 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 października 2002 r. w sprawie szczegółowych warunków gospodarki finansowej wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego oraz szczegółowych warunków ewidencji przychodów i kosztów związanych z działalnością ośrodka (Dz.U. Nr 176, poz. 1443) WORD-y tworzą fundusz zapasowy, który może być przeznaczony również na pokrycie strat bilansowych ośrodka. 
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje, że procedowane aktualnie zmiany do ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw nie przewidują rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników finansowanego ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pandemia COVID- 19 spowodowała, że WORD-y zawiesiły swoją działalność, w związku z czym MRPiPS prowadzi analizy w zakresie ewentualnego rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do wnioskowania o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników finansowanego ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. 

 
  • Pytania dotyczące pracowników, na których można otrzymać dofinansowanie
CZY PRACOWNIKÓW, KTÓRZY PRZEBYWAJĄ NA ZASIŁKACH (M.IN. MACIERZYŃSKICH, CHOROBOWYCH, NA OPIEKĘ NAD DZIEĆMI) MOŻNA OBJĄĆ POROZUMIENIEM O OBNIŻENIU WYMIARU CZASU PRACY (LUB PRZESTOJU). CZY EWENTUALNIE BĘDZIE MOŻNA ZŁOŻYĆ W STOSUNKU DO TYCH PRACOWNIKÓW WNIOSEK O DOFINANSOWANIE W TERMINIE PÓŹNIEJSZYM, JAK WRÓCĄ Z TYCH ZASIŁKÓW?
Tak, jest to dopuszczalne. Pracodawca może objąć porozumieniem o obniżeniu wymiaru czasu pracy (lub o przestoju ekonomicznym) również pracowników nieobecnych, którzy w czasie swojej nieobecności przebywają na zasiłkach (chorobowym, macierzyńskim czy opiekuńczym). Dopóki jednak pracownicy otrzymują te zasiłki, nie można uzyskać dofinansowania do ich wynagrodzeń ze środków FGŚP. Można natomiast wniosek o dofinansowanie ich wynagrodzeń złożyćw terminie późniejszym, kiedy już wrócą do pracy i będą nabywać prawo do wynagrodzenia, pod warunkiem, że w tym czasie będą nadal objęci obniżonym wymiarem czasu pracy (lub przestrojem ekonomicznym).

CZY PRACOWNIKÓW, KTÓRZY PRZEBYWAJĄ NA ZASIŁKACH (M.IN. MACIERZYŃSKICH, CHOROBOWYCH, NA OPIEKĘ NAD DZIEĆMI) MOŻNA UWZGLĘDNIĆ W TABELI WYNAGRODZEŃ I CZY MOŻLIWE JEST OTRZYMANIE DOFINANSOWANIA TAKŻE NA ICH WYNAGRODZENIA?
Odpowiedź na to pytanie musi być negatywna. Pracownicy przebywający na zwolnieniu chorobowym i pobierający z tego tytułu zasiłek chorobowy, pracownicy korzystający z zasiłku opiekuńczego oraz pracownicy korzystający z urlopów związanych z rodzicielstwem (macierzyńskim, rodzicielskim, ojcowskim) uzyskujący z tego tytułu zasiłek macierzyński nie nabywają prawa do wynagrodzenia. Nie można zatem wystąpić w stosunku do nich o dofinansowanie wynagrodzenia, do którego nie nabywają prawa. Świadczenia wypłacane z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pokrywają wszak jedynie część wynagrodzenia za pracę pracownika. Jeżeli pracodawca nie wypłaca pracownikowi „swojej" części wynagrodzenia (bo pracownik w okresie korzystania ze zwolnienia lub urlopu otrzymuje zasiłek chorobowy, macierzyński lub opiekuńczy), to konsekwentnie nie może otrzymać ze środków FGŚP dofinansowania do wynagrodzenia.
 
CZY PRACODAWCA MOŻE STARAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE W RAMACH PRZESTOJU EKONOMICZNEGO NA WYNAGRODZENIE OSOBY BĘDĄCEJ NA EMERYTURZE I PRACUJĄCEJ NA UMOWIE?
Tak, nie ma przeszkód prawnych. Ustawodawca nie wyłączył z zakresu podmiotowego art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 pracowników posiadających uprawnienia emerytalne.
 
CZY PRACOWNIK, Z KTÓRYM STOSUNEK PRACY ZOSTAŁ ZAWARTY OD 1 KWIETNIA 2020 ROKU MOŻE PODLEGAĆ DOFINANSOWANIU?
Może, w rubryce gdzie podaje się wynagrodzenie z poprzedniego miesiąca należy wskazać kwotę przed obniżeniem wymiaru czasu pracy, wynikającą z umowy o pracę.
 
CZY MOŻNA UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW, KTÓRZY PRZED OBNIŻENIEM WYMIARU CZASU PRACY PRACOWALI W WYMIARZE ½ ETATU? 
Nie. Dofinansowanie przysługuje na pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy lub przestojem ekonomicznym. Wymiar czasu pracy po obniżeniu nie może być niższy niż ½ etatu. Nie można zatem obniżyć wymiaru czasu pracy pracownikowi, który był zatrudniony na ½ etatu, a co za tym idzie nie można na niego uzyskać dofinansowania.
 
ZAKŁAD PRACY ZATRUDNIA 140 OSÓB (W TYM CZĘŚĆ OSÓB PRZEBYWA NA L-4 LUB ZASIŁKACH), WIĘC Z DNIEM 1.04.2020 ROKU ZGŁASZAM 120 OSÓB NA TRZY MIESIĄCE, A W KOLEJNYM MIESIĄCU, MAJU, DOPISUJĘ POZOSTAŁE OSOBY, JEŚLI WRÓCĄ Z L-4. CZY MOGĘ  W PÓŹNIEJSZYM TERMINIE UZUPEŁNIĆ WNIOSEK O DOFINANSOWANIE Z TYTUŁU SKRÓCONEGO WYMIARU CZASU PRACY KOLEJNE OSOBY?
Tak. Osoby przebywające na zasiłkach mogą zostać objęte porozumieniem o obniżeniu wymiaru czasu pracy lub o przestoju ekonomicznym. Dopóki pobierają zasiłki z ubezpieczenia społecznego w razie choroby lub macierzyństwa pracodawca nie może uzyskiwać na nie dofinansowania do wynagrodzenia – nie nabywają bowiem w tym czasie prawa do wynagrodzenia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby po ich powrocie do pracy wykazać te osoby we wniosku i uzyskać dofinansowanie, pod warunkiem jednak, że nadal są objęte obniżonym wymiarem czasu pracy lub przestojem.

CZY OSOBA MAJĄCA STATUS OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCEJ (ŻONA PRZEDSIĘBIORCY) MOŻE BYĆ UWZGLĘDNIONA JAKO PRACOWNIK, A TYM SAMY WSKAZANA WE WNIOSKU O DOFINANSOWANIE?
Tylko wówczas, jeżeli osoba ta (żona przedsiębiorcy) jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczenia emerytalno-rentowego. Zgodnie bowiem z art. 15g ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19, pracownikiem, o którym mowa w ust. 1 jest osoba fizyczna, która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z pracodawcę w stosunku pracy. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której (zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo która wykonuje pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną. Jeżeli osoba współpracująca nie jest zatrudniona na jednej z podstaw wymienionych w art. 15g ust. 4 nie przysługuje dofinansowanie do jej wynagrodzenia.
 
CZY WYNAGRODZENIE Z TYTUŁU POWOŁANIA NA CZŁONKA ZARZĄDU SPÓŁKI PODLEGA DOFINANSOWANIU?
Nie, jeżeli powołaniu na członka zarządu na podstawie przepisów spółek handlowych nie towarzyszy umowa o pracę lub umowa zlecenia. Zgodnie bowiem z art. 15g ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19, pracownikiem, o którym mowa w ust. 1 jest osoba fizyczna, która zgodnie z przepisami polskiego prawa pozostaje z pracodawcę w stosunku pracy. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której (zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo która wykonuje pracę zarobkową na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu, z wyjątkiem pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną.
Samo powołanie na funkcję członka zarządu i uzyskiwanie wynagrodzenia z tego tytułu nie mieści się w zakresie art. 15g ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach z związku z COVID-19. Dofinansowanie można natomiast uzyskać, jeżeli członek zarządu został (zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w art. 210 k.s.h.) zatrudniony na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia będącej tytułem obowiązkowego ubezpieczenia emerytalno-rentowego i otrzymuje wynagrodzenie z tego tytułu. Dopiero wówczas jest bowiem pracownikiem w rozumieniu art. 15g ust. 4 ustawy o szczególnych rozwiązaniach z związku z COVID-19.

PRACOWNIK - STUDENT DO 26. ROKU ŻYCIA - JEST ZATRUDNIONY NA UMOWĘ O PRACĘ W WYMIARZE 1/2 ETATU ORAZ NA UMOWĘ ZLECENIE NA 1/4 ZAKRESU ETATU, CZYLI OK. 40H (MA PODPISANE DWIE UMOWY U JEDNEGO PRACODAWCY, KTÓRE ŁĄCZNIE ZAPEWNIAJĄ PRACĘ NA 75 PROC. ETATU). CZY JEŻELI ZREDUKOWANO MU ZAKRES PRACY CAŁKOWICIE Z UMOWY ZLECENIE (CZYLI TE 1/4 ETATU = OK 40H) I POZOSTAJE MU Z UMOWY O PRACĘ 1/2 ETATU (CZYLI WYMAGANE PRZEZ PRZEPISY MINIMUM), TO CZY TAKA REDUKCJA (Z POŁĄCZONYCH DWÓCH UMÓW, CZYLI: 75 PROC. ETATU – 25 PROC. = 50 PROC. ETATU) JEST PRAWIDŁOWA POD KĄTEM PRZEPISÓW TARCZY I PRACODAWCA MOŻE LICZYĆ NA DOFINANSOWANIE DO PENSJI TEGO PRACOWNIKA?
Nie ma podstaw do sumowania wymiaru czasu pracy z obu umów (umowy o pracę i umowy zlecenia). Są to odrębne umowy, o odrębnym co do zasady bycie prawnym. Jedna z nich jest przy tym umową cywilnoprawną, do której co do zasady pojęcia wymiaru czasu pracy się nie stosuje.
Ponieważ pracownik zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę na 0,5 etatu nie można objąć go porozumieniem o obniżeniu wymiaru czasu pracy, ponieważ nie można już bardziej tego wymiaru obniżyć. Tym samym nie można też ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia tego pracownika. Dofinansowanie przysługuje bowiem do wynagrodzenia pracownika objętego obniżonym wymiarem czasu pracy.
Pracodawca nie może też ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia, które pracownik uzyskuje z zawartej z pracodawcą umowy zlecenia. Dofinansowanie przysługuje bowiem do wynagrodzeń uzyskiwanych z umów zlecenia, które tytułem podlegania obowiązkowi ubezpieczeń. W analizowanym przypadku, ponieważ umowa zlecenia towarzyszy umowie o pracę, od wynagrodzenia uzyskiwanego z tytułu umowy zlecenia – mimo że jest zawarta ze studentem – odprowadzane są składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Jednakże w przypadku zawarcia umowy zlecenia z własnym pracodawcą umowa ta w świetle art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie jest traktowana jako odrębny tytuł podlegania obowiązkowi ubezpieczeń emerytalnych i rentowych (por. wyrok SN z 27 kwietnia 2017 r. I YK 182/16). Również wymiar tego zlecenia powoduje, że z tytułu tej umowy nie można ubiegać się o dofinansowanie.
  •  Pytania dotyczące osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia  

CZY DOFINANSOWANIEM OBJĘTE SĄ WYNAGRODZENIA OSÓB ZATRUDNIONYCH NA PODSTAWIE UMOWY ZLECENIE?
Tak, jeżeli umowa zlecenia jest tytułem objęcia obowiązkiem ubezpieczenia emerytalno-rentowego.

CZY DOFINANSOWANIU PODLEGAJĄ TYLKO UMOWY OBJĘTE UBEZPIECZENIEM SPOŁECZNYM CZY RÓWNIEŻ UMOWY ZLECENIA STUDENTÓW ORAZ OSOBY NA TZW. ZDROWOTNYM, MAJĄCE ZATRUDNIENIE U INNEGO PRACODAWCY?
Tak. Zgodnie z art. 15g ust. 5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19, pracownikiem jest m.in. osoba wykonująca pracę na podstawie umowy zalecenia, jeżeli z tego tytułu podlega obowiązkowi ubezpieczeń: emerytalnemu i rentowemu. Nie można zatem otrzymać dofinansowania dla studenta zatrudnionego na podstawie umowy zlecenia lub zleceniobiorcy, który jest np. zatrudniony u innego pracodawcy na podstawie umowy o pracę.
 
CZY DOFINANSOWANIEM Z FGŚP (OBNIŻENIE WYMIARU CZASU PRACY O 20%, LUB PRZESTÓJ EKONOMICZNY) OBEJMUJEMY ZLECENIOBIORCÓW, KTÓRZY MAJĄ CZYNNĄ UMOWĘ ZAWARTĄ np. od 01.01.2020 do 31.12.2020?
Tak, jeżeli zleceniobiorca z tytułu tej umowy podlega obowiązkowi ubezpieczenia emerytalnego i rentowego.
 
JAKIE WYNAGRODZENIE ZLECENIOBIORCY NALEŻY PODAĆ WE WNIOSKU W PRZYPADKU WYNAGRADZANIA STAWKĄ GODZINOWĄ?
Należy przemnożyć liczbę godzin przepracowanych przez zleceniobiorcę przez wysokość godzinowej stawki wynagrodzenia.
 
CZY NALEŻY DO WNIOSKU ZAŁĄCZAĆ SKAN AKTUALNEJ UMOWY ZLECENIA?
Nie jest wymagane załączenia skanów umów zlecenia do wniosku.
 
  • Pytania dotyczące ochrony trwałości stosunku pracy pracowników objętych przestojem ekonomicznym lub obniżeniem wymiaru czasu pracy do których wynagrodzeń pracodawca otrzymał dofinansowanie  
CZY W TRAKCIE PRZESTOJU EKONOMICZNEGO TRWAJĄCEGO TRZY MIESIĄCE MOGĘ WRĘCZYĆ PRACOWNIKOWI WYPOWIEDZENIE, JEŻELI W WYNIKU PANDEMII MOJA PLACÓWKA NIE BĘDZIE MOGŁA WZNOWIĆ DZIAŁALNOŚCI PRZEZ KOLEJNE MIESIĄCE?
Podstawowym celem dofinansowania wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym (jak również obniżeniem wymiaru czasu pracy) jest ochrona miejsc pracy. Pracodawca korzystający z dofinansowania niejako „w zamian za to" musi zachować miejsca pracy pracowników, do których wynagrodzeń otrzymał dofinansowanie. Reguluje to art. 13 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy, do którego odsyła ustawa o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19.
Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorca, który na podstawie umowy o wypłatę świadczeń otrzymał z Funduszu środki na wypłatę świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3, nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie lub w okresach pobierania przez pracownika świadczeń, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1.
Oznacza to, że w okresie, w którym w czasie przestoju ekonomicznego (lub obniżenia wymiaru czasu pracy) pracodawca otrzymuje dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika objętego przestrojem (lub obniżonym wymiarem czasu pracy) nie można złożyć temu pracownikowi oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników. Zakaz obejmuje złożenie oświadczenia woli w okresie ochronnym, nawet jeżeli samo rozwiązanie stosunku pracy w następstwie dokonanego wypowiedzenia miałoby nastąpić już po zakończeniu okresu ochronnego.
Zaznaczyć należy, że zakaz ten dotyczy wszystkich pracodawców, niezależnie od liczby zatrudnianych pracowników (dotyczy też pracodawców zatrudniających mniej niż 20 pracowników, do których nie znajduje zastosowania ustawa z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników). Dodatkowo, umowa zawierana przez pracodawcę z Dyrektorem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w przedmiocie wypłaty świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków FGŚP na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie wystąpienia COVID-19 w 3 zobowiązuje pracodawcę w terminie 30 dni po zakończeniu pobierania świadczeń do złożenia dokumentów potwierdzających zatrudnienie pracowników, na których otrzymał świadczenie.

CZY PO ZAKOŃCZENIU PRZESTOJU EKONOMICZNEGO LUB OBNIŻONEGO CZASU PRACY JESTEM ZMUSZONY DO UTRZYMANIA MIEJSC PRACY? JEŻELI TAK, TO PRZEZ JAKI OKRES?
Art. 15g ust. 17 ustawy o COVID-19 w obecnie obowiązującym brzmieniu odsyła do art. 13 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Oznacza to, że zakaz złożenia pracownikowi oświadczenia woli o wypowiedzeniu dotyczy obecnie tylko okresu, w którym pracownik pobiera dofinansowanie do wynagrodzenia. W wyniku nowelizacji art. 15g ust. 17 zniesiono zakaz wypowiedzenia w odniesieniu do okresu następującego bezpośrednio po zakończeniu pobierania świadczenia. Oznacza to dopuszczalność wypowiedzenia umowy o pracę po zakończeniu pobierania dofinansowania do wynagrodzenia pracownika na zasadach ogólnych.
 
CO MI GROZI, JEŻELI WYPOWIEM UMOWĘ O PRACĘ PRACOWNIKOWI Z PRZYCZYN GO NIEDOTYCZĄCYCH W CZASIE, KIEDY POBIERAM DOFINANSOWANIE DO JEGO WYNAGRODZENIA?
Konsekwencje są dwojakie. Po pierwsze, wypowiedzenie w okresach ochronnych wynikających ze znajdującego odpowiednie zastosowanie art. 13 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy będzie wypowiedzeniem niezgodnym z przepisami prawa pracy i jeżeli pracownik się od tego wypowiedzenia odwoła, sąd pracy zasądzi na jego rzecz jedno z roszczeń związanych z wadliwym wypowiedzeniem umowy o pracę – przywrócenie do pracy lub odszkodowanie.
Po wtóre, w takiej sytuacji pracodawca będzie musiał zwrócić Funduszowi Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych otrzymane dofinansowanie do wynagrodzenia zwolnionego pracownika wraz z odsetkami ustawowymi.

CZY MOŻEMY ZWOLNIĆ JEDNEGO LUB DWÓCH PRACOWNIKÓW, A DLA POZOSTAŁYCH WYSTĄPIĆ O DOFINANSOWANIE DO WYNAGRODZENIA?
Nie jest to wykluczone. Zgodnie z art. 13 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy w zw. z art. 15g. ust. 7 o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID 12 szczególną ochroną trwałości stosunku pracy objęci są pracownicy, którzy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy otrzymują dofinansowanie do wynagrodzeń z FGŚP. Ochrona nie obowiązuje w stosunku do pracowników nie korzystających z tych świadczeń.
Oznacza to, że pracodawca może wypowiedzieć umowę o pracę pracownikom z przyczyn niedotyczących pracowników, pod warunkiem, że nie wystąpi o dofinansowanie do wynagrodzeń dla tych pracowników z FGŚP.

CZY UMOWY NA CZAS OKREŚLONY, KTÓRE BĘDĄ SIĘ KOŃCZYŁY W OKRESIE 3 MIESIĘCY DOFINANSOWANIA ORAZ 3 MIESIĘCY PO MUSZĄ BYĆ PRZEDŁUŻANE? I CO W PRZYPADKU, GDYBY PRACOWNIK NIE CHCIAŁ PRZEDŁUŻYĆ TAKIEJ UMOWY?
Pracodawca musi zatrudniać pracownika co najmniej przez okres pobierania dofinansowania do wynagrodzenia oraz przez taki sam okres przypadający bezpośrednio po zakończeniu pobierania dofinansowania. Pracodawca po zakończeniu umowy musi przedstawić dokumenty potwierdzające zatrudnianie pracownika. Jeżeli pracodawca zatrudnia pracownika na czas określony krótszy niż ww. okresy nie powinien występować o dofinansowanie wynagrodzenia.
 
CO W SYTUACJI, GDY W CZASIE TRWANIA OKRESU DOFINANSOWANIA PRACOWNIK CHCE ROZWIĄZAĆ UMOWĘ?
Pracownik zawsze ma prawo wypowiedzieć umowę o pracę. O tej okoliczności należy poinformować Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, żeby mógł skorygować wysokość kolejnej transzy środków. Pracodawca nie powinien podpisywać porozumienia stron o rozwiązaniu umowy o pracę, ponieważ w takim przypadku „przyczynia się" do rozwiązania umowy i nie wywiązuje z umowy zawartej z WUP.
 
CZY JEŚLI PRACOWNIKOWI KOŃCZY SIĘ UMOWA O PRACĘ Z KOŃCEM KWIETNIA, TO MOŻNA NA NIEGO WZIĄĆ DOFINANSOWANIE (NA KWIECIEŃ)? A JEŻELI TAK, TO CZY W TAKIEJ SYTUACJI KONIECZNE BĘDZIE PRZEDŁUŻENIE TEJ UMOWY NA KOLEJNY MIESIĄC (BO NA TYLE BĘDZIE DOFINANSOWANIE)? I CO W SYTUACJI, KIEDY TO PRACOWNIK NIE BĘDZIE CHCIAŁ PRZEDŁUŻENIA?
Co do zasady nie ma przeszkód, aby pracodawca uzyskał dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego na czas określony. Ponieważ jednak nadrzędnym celem rozwiązań przewidzianych w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-15 jest utrzymanie miejsc pracy, pracodawca powinien zatrudniać pracownika, do którego wynagrodzenia otrzymał dofinansowanie co najmniej przez okres, w którym pobiera to dofinansowanie. Jeżeli umowa miałaby się kończyć przed upływem tego okresu należy uznać, że dofinansowanie nie przysługuje (chyba że strony przedłużą jej obowiązywanie). W tym kontekście należy zauważyć, że – zgodnie z umową zawieraną przez pracodawcę z dyrektorem WUP – pracodawca ma po zakończeniu pobierania dofinansowania przedstawić dokumenty potwierdzające zatrudnianie pracowników, do których wynagrodzeń otrzymał dofinansowanie.
 
CZY MOŻNA DOSTAĆ DOFINANSOWANIE NA PRACOWNIKA, KTÓRY JEST AKTUALNIE NA WYPOWIEDZENIU?
Co do zasady nie. Nadrzędnym celem rozwiązań przewidzianych w art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-15 jest utrzymanie miejsc pracy. W przypadku pracownika będącego w okresie wypowiedzenia cel ten nie zostanie osiągnięty, bowiem umowa ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu wypowiedzenia. (Zgodnie z umową zawieraną przez pracodawcę z dyrektorem WUP pracodawca ma po zakończeniu pobierania dofinansowania przedstawić dokumenty potwierdzające zatrudnianie pracowników, do których wynagrodzeń otrzymał dofinansowanie.)

CZY JEST PRAWNIE DOPUSZCZALNA, W ZWIĄZKU Z OSTATNIO WPROWADZONYMI ZMIANAMI DO ART. 15G, MOŻLIWOŚĆ WYPOWIEDZENIA UMOWY W TRAKCIE POBIERANIA DOFINANSOWANIA W TAKI OTO SPOSÓB, ŻE WYPOWIEDZENIE KOŃCZY SIĘ DE FACTO PO OTRZYMANIU WSPARCIA?
Art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z COVID-19 w zw. z art. 13 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z ochroną miejsc pracy ustanawiają zakaz wypowiedzenia umowy o pracę pracownikowi w okresie pobierania dofinansowania do wynagrodzenia tego pracownika z przyczyn niedotyczących pracownika.
Oznacza to, że pracodawca w okresie ochronnym (czyli w okresie pobierania dofinansowania do wynagrodzenia danego pracownika) nie może złożyć mu oświadczenia woli o wypowiedzeniu umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika. Nie ma znaczenia, że okres wypowiedzenia upłynie już po okresie ochronnym. Zakazane jest samo złożenie oświadczenie woli o wypowiedzeniu z przyczyn niedotyczących pracownika.
Złożenie oświadczenia woli o wypowiedzenia z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie ochronnym będzie skutkowało po pierwsze koniecznością zwrotu otrzymanego dofinansowania do wynagrodzenia tego pracownika wraz z odsetkami. Po drugie, będzie to wypowiedzenie dokonane z naruszeniem przepisów prawa pracy, od którego pracownik będzie mógł się skutecznie odwoływać.
Przepis nie zabrania natomiast złożenia oświadczenia woli o wypowiedzeniu z przyczyn leżących po stronie pracownika.
 
  • Pytania dotyczące trybu zawarcia porozumienia w sprawie przestoju lub porozumienia o obniżeniu wymiaru czasu prac  
W JAKI SPOSÓB, W JAKIEJ FORMIE MOGĘ ZAWRZEĆ POROZUMIENIE O PRZESTOJU EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIARZE CZASU PRACY, JEŻELI W ZAKŁADZIE PRACY NIE DZIAŁAJĄ ZWIĄZKI ZAWODOWE (ORGANIZACJE ZWIĄZKOWE)?
Jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, porozumienie w sprawie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy może zostać zawarte z przedstawicielami wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Pracodawca powinien zatem poinformować pracowników o potrzebie wybrania takiego przedstawicielstwa i dać im odpowiedni czas na dokonanie takiego wyboru. Po wyborze przedstawicieli pracowników można przystąpić do zawierania z nimi porozumienia. Jeżeli wybór przedstawicielstwa jest utrudniony (np. ze względu na wysoką absencję spowodowaną koronawirusem), a w zakładzie pracy już byli wybierani tacy przedstawiciele pracowników w innym celu (np. w celu konsultacji regulaminu telepracy lub regulaminu zwolnień grupowych), wówczas pracodawca może zawrzeć porozumienie z tym „starym" przedstawicielstwem pracowników. Porozumienie powinno zostać zawarte na piśmie – jego kopię załącza się do wniosku o wypłatę świadczeń z FGŚP.
 
CZY MOGĘ ZAWRZEĆ POROZUMIENIE O PRZESTOJU EKONOMICZNYM LUB OBNIŻONYM WYMIARZE CZASU PRACY Z RADĄ PRACOWNIKÓW?
Wydaje się to dopuszczalne. Rada pracowników jest przedstawicielstwem o silnym mandacie, wybieranym w ogólnozakładowych wyborach, wyposażonym w istotne kompetencje gwarancyjne ułatwiające prowadzenie negocjacji z pracodawcą. W takiej sytuacji wybieranie innego (słabszego) przedstawicielstwa wydaje się niecelowe, tym bardziej że sam ustawodawca wskazuje na możliwość zawarcia porozumienia z przedstawicielstwem wyłonionym do innych celów. Ze względów celowościowych i funkcjonalnych należy zatem dopuścić zawarcie porozumienia o przestoju ekonomicznym lub o obniżonym wymiarze czasu pracy z radą pracowników.

CZY POROZUMIENIE W SPRAWIE OBNIŻENIA WYMIARU CZASU PRACY LUB PRZESTOJU EKONOMICZNEGO MOŻE PODPISAĆ JEDEN PRZEDSTAWICIEL WYBRANY PRZEZ PRACOWNIKÓW?

Nie. Art. 15g ust. 11 pkt. 4) mówi o przedstawicielach pracowników wyłonionych w trybie przyjętym u danego pracodawcy. Ustawodawca wyraźnie posługuje się liczbą mnogą, co oznacza, że przedstawicieli powinno być co najmniej dwóch.
 
  • Pytania dotyczące przestoju ekonomicznego i obniżonego wymiaru czasu prac oraz jednoczesnego lub naprzemiennego ich stosowania   
CZY MOŻEMY DLA CZĘŚCI OSÓB ZASTOSOWAĆ PRZESTÓJ EKONOMICZNY, A DLA POZOSTAŁYCH OBNIŻENIE WYMIARU CZASU PRACY?
Nie ma przeszkód do zastosowania takiego rozwiązania. W takim przypadku we wniosku o dofinansowanie wynagrodzeń należy wykazać liczbę pracowników objętych przestojem ekonomicznym i liczbę pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy.
 
PRACODAWCA CHCIAŁBY, ABY JEDNA GRUPA PRACOWAŁA NA PRZESTOJU I W TYM CZASIE DRUGA GRUPA BYŁABY NA OBNIŻENIU, A W NASTĘPNYM MIESIĄCU NA ODWRÓT. CZY ISTNIEJE TAKA MOŻLIWOŚĆ?
Jest taka możliwość, z tym że wówczas pracodawca musi złożyć odrębne wnioski o dofinansowanie w każdym miesiącu (na łączny okres nieprzekraczający trzech miesięcy.
 
- PRACODAWCA ZATRUDNIA 4 TYS. PRACOWNIKÓW. INTERESUJE GO PRZESTÓJ EKONOMICZNY I JEDNOCZEŚNIE OBNIŻENIE WYMIARU CZASU PRACY DLA TYCH SAMYCH PRACOWNIKÓW W RÓŻNYCH MIESIĄCACH. CZY MOŻE ZŁOŻYĆ 3 WYKAZY PRACOWNIKÓW ZA KAŻDY MIESIĄC OSOBNO? JAK TO ZROBIĆ?
- CZY JEDEN PRACODAWCA MOŻE WYSTĄPIĆ O TAKĄ POMOC: JEDEN MIESIĄC OBNIŻONY WYMIAR CZASU PRACY, A ZA DWA MIESIĄCE PRZESTÓJ? (FIRMA MEBLARSKA MA FRONT ROBÓT I MATERIAŁY NA JEDEN MIESIĄC PRACY (POTEM BRAK ELEMENTÓW SPROWADZANYCH Z WŁOCH)
Tak, przedsiębiorca może wystąpić o dofinansowanie wynagrodzenia w ramach przestoju ekonomicznego, a następnie o dofinansowania w ramach obniżonego wymiaru czasu pracy. Przedsiębiorca w takim przypadku składa odrębne wnioski. Przykładowo jeśli wprowadził przestój ekonomiczny w kwietniu, to w kwietniu składa pierwszy wniosek, np. na dwa miesiące, a następnie składa wniosek w czerwcu na dofinansowanie wynagrodzenia z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy.

CZY MOŻNA OBNIŻYĆ PRACOWNIKOWI WYMIAR CZASU PRACY O DOWOLNY PROCENT, NIE WIĘCEJ JAK 20 PROC. (czyli np. 5 proc. lub 1 proc.)?
20 proc. to maksymalne dopuszczalne obniżenie wymiaru czasu pracy. Można dokonać mniejszego obniżenia wymiaru czasu pracy – doprecyzowywać powinno to porozumienie zawierane z przedstawicielstwem pracowniczym.
 
CZY PRZESTÓJ MOŻEMY USTANOWIĆ W SEKWENCJI W KAŻDYM MIESIĄCU PO 2 TYGODNIE PRZESTOJU PRZEZ ŁĄCZNIE 3 MIESIĄCE (CZYLI 3 PRZESTOJE 2-TYGODNIOWE W CIĄGU 3 MIESIĘCY) - JAK WPŁYNIE TO NA WYPŁATĘ DOFINANSOWANIA?
Jest to dopuszczalne, ale w takim przypadku dofinansowanie można uzyskać tylko do tej części wynagrodzenia, do której pracownik nabywa prawo w czasie, gdy jest objęty przestojem ekonomicznym. Jeżeli zatem pracownik jest „na przestoju" przez 2 tygodnie w każdym miesiącu, wówczas w tym miesiącu dofinansowanie będzie przysługiwało tylko w odniesieniu do tych dwóch tygodni.
 
CZY GDY SKRÓCIMY 3-MIESIĘCZNY PRZESTÓJ USTALONY W POROZUMIENIU TO ZOSTANIEMY POZBAWIENI DOFINANSOWANIA, CZY TYLKO CZĘŚCIOWO DOFINANSOWANIE ZOSTANIE ZMNIEJSZONE? JAK POWINNIŚMY ZARAPORTOWAĆ SKRÓCENIE OKRESU PRZESTOJU DO WUP? W JAKIM CZASIE POWINNIŚMY ZWRÓCIĆ NIEWYKORZYSTANE ŚRODKI?
Pracodawca może, w porozumieniu z przedstawicielami pracowników, skrócić okres obowiązywania porozumienia o przestoju ekonomicznym lub obniżeniu wymiaru czasu pracy. Wówczas jednak za okres, o który porozumienie zostało skrócone, nie przysługuje dofinansowanie do wynagrodzeń. O okoliczności tej należy poinformować Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Odpowiednie zastosowanie znajduje w tym przypadku art. 14 ustawy o szczególnych rozwiązaniach na rzecz ochrony miejsc pracy, zgodnie z którym przedsiębiorca jest obowiązany do powiadomienia na piśmie Marszałka Województwa o każdej zmianie okoliczności mających wpływ na wysokość wypłacanych świadczeń w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej wystąpieniu. Przedsiębiorca jest obowiązany do rozliczenia środków Funduszu na wypłatę świadczeń.
 
JEŚLI CZĘŚĆ ZAKŁADU PRACY ZOSTANIE OBJĘTA PRZESTOJEM, A CZĘŚĆ OBNIŻENIEM ETATU, TO CZY ZGŁASZAMY DO FGŚP DWA WNIOSKI O DOFINANSOWANIE I ZAWIERAMY DWIE UMOWY?
Nie. Wzór wniosku obejmuje zarówno pracowników objętych przestojem ekonomicznym, jak i pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy, tyle że wykazywani są oni w osobnych rubrykach. Należy zatem złożyć jeden wniosek, w którym osobno (we właściwej rubryce) wykazuje się pracowników objętych przestojem ekonomicznym, a osobno (w osobnej rubryce) pracowników objętych obniżeniem wymiaru czasu pracy. Również umowa zawierana jest jedna.
 
  • Pytania dotyczące wynagrodzenia: 
    - za miesiąc bezpośrednio poprzedzający miesiąc złożenia wniosku o dofinansowanie
    - przez okres objęty wnioskiem o dofinansowanie
JAK MAMY ROZUMIEĆ KWESTIĘ WYNAGRODZENIA? CZY JEST TO WYNAGRODZENIE ZASADNICZE, CZY CHODZI O WYNAGRODZENIE BRUTTO WRAZ Z DODATKAMI, CZYLI PREMIAMI/ PREMIAMI UZNANIOWYMI?
Chodzi o pełne wynagrodzenie brutto uwzględniające wszystkie składniki wynagrodzenia pracownika (wynagrodzenie zasadnicze, premię regulaminową, prowizję, ewentualne dodatki stawkowe. Nie wliczamy natomiast premii uznaniowej, bo ta nie jest składnikiem wynagrodzenia za pracę. Jest to świadczenie ze stosunku pracy o pozawynagrodzeniowym charakterze.
 
JAK MAMY ZROZUMIEĆ „WYNAGRODZENIE W MIESIĄCU POPRZEDZAJĄCYM MIESIĄC ZŁOŻENIA WNIOSKU"? WYNAGRODZENIA WYPŁACANE SĄ 10 DNIA NASTĘPNEGO MIESIĄCA KALENDARZOWEGO. ZATEM WYNAGRODZENIA WYPŁACANE ZA LUTY BYŁY WYPŁACONE W MARCU. JAK MAMY TO POSTRZEGAĆ? JAKO NALEŻNE, CZY WYPŁACONE?
Chodzi o wynagrodzenie, do którego pracownik nabył prawo za dany miesiąc pracy (np. marzec), nawet jeżeli termin wypłaty wynagrodzenia za prace przypada 10 kwietnia. Jeżeli zatem wniosek składany jest w kwietniu, jako wynagrodzenie za poprzedni miesiąc podane powinno być wynagrodzenie, do którego pracownika nabył prawo w marcu, nawet jeżeli wypłata przypada 10 kwietnia.

CZY WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA PRACOWNIKÓW PRZEZ OKRES OBJĘTY WNIOSKIEM O DOFINANSOWANIE JEST SZTYWNA? TZN. PRACOWNICY NIE MOGĄ OTRZYMYWAĆ DODATKOWYCH PREMII BĄDŹ DODATKÓW, NIE MOŻNA ZMIENIAĆ WARUNKÓW FINANSOWYCH UMÓW?
Art. 15 g reguluje jedynie minimalne wynagrodzenie, jakie pracownik powinien otrzymywać w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Nie ma natomiast przeszkód, aby pracownicy otrzymywali wynagrodzenie wyższe.
 
CZY ZARÓWNO W PRZYPADKU PRZESTOJU, JAK I OBNIŻONEGO CZASU PRACY PRACOWNIKOWI ZARABIAJĄCEGO NAJNIŻSZĄ KRAJOWĄ (2600 zł) MOŻNA OBNIŻYĆ WYNAGRODZENIE?
Jeżeli pracownik jest zatrudniony na pełen etat, wówczas w czasie objęcia go przestojem ekonomicznym musi otrzymywać co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Zgodnie z art. 15g ust. 6 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50 proc., nie niższe jednak niż wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.
W przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy, według interpretacji przedstawionej przez Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej, wynagrodzenie minimalne może ulec proporcjonalnemu obniżenia stosownie do wymiaru czasu pracy. Oznacza to, że pracownik, który przed obniżeniem wymiaru czasu pracy zatrudniony był w pełnym wymiarze czasu pracy za minimalnym wynagrodzeniem 2600 zł, po jego obniżeniu do 0,8 etatu zachowuje gwarancję do minimalnego wynagrodzenia z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy po jego obniżeniu, czyli 2080 zł.

WIADOMO, ŻE NIE MOŻNA ZWOLNIĆ PRACOWNIKÓW PRZEZ OKRES 3MIESIĘCY DOPŁAT + 3 MIESIĄCE KARENCJI. W OKRESIE DOPŁAT OBOWIĄZUJE UMOWA Z PRACOWNIKAMI. JAK JEDNAK WYGLĄDA KWESTIA ICH UPOSAŻEŃ I CZASU PRACY W OKRESIE KARENCJI. CZY MOGĘ OBNIŻYĆ ICH UPOSAŻENIE (I/LUB CZAS PRACY I ODPOWIEDNIO PŁACĘ) W TYM OKRESIE? CZY TYLKO POPRZEZ ZMIANĘ UMOWY O PRACĘ ZA WYPOWIEDZENIEM? CZY W PRZYPADKU, JEŚLI PRACOWNICY W OKRESIE KARENCJI GODZĄ SIĘ NA OBNIŻENIE WYNAGRODZENIA I/LUB CZASU PRACY BĘDZIE TO ZŁAMANIEM WARUNKÓW UMOWY Z FGŚP?
  1. W okresie pobierania dofinansowania do wynagrodzeń (na podstawie art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2) pracodawca nie może wypowiedzieć pracownikowi, do którego wynagrodzenia takie dofinansowanie otrzymał, umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracowników.
  2. Zawarte z przedstawicielami pracowników porozumienia o obniżeniu wymiaru czasu pracy oraz porozumienie o przestoju ekonomicznym mogą przewidywać obniżenie wynagrodzenia pracowników. Obniżeniu wymiaru czasu pracy z reguły (choć nie jest to warunkiem koniecznym, niezbędnym) towarzyszy proporcjonalne obniżenie wymiaru czasu pracy. Również w przypadku wprowadzenia przestoju ekonomicznego możliwe jest obniżenie wynagrodzenia. Art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 reguluje jedynie minimalną wysokość wynagrodzeń, jakie musi otrzymywać pracownik objęty przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy.
  3. Jeżeli obniżenie wynagrodzenia wynika z zawartego z pracownikami porozumienia o obniżeniu wymiaru czasu pracy lub przestoju ekonomicznym pracodawca nie musi stosować wypowiedzeń zmieniających (wypowiedzeń warunków pracy lub płacy). Porozumienie powoduje pogorszenie warunków pracy i płacy do poziomu wynikającego z porozumienia z mocy prawa, bez konieczności dokonywania dodatkowych czynności. Takie warunki będą obowiązywały przez cały okres obowiązywania porozumienia.
JEŚLI POROZUMIENIE JEST PODPISANE OD 1 KWIETNIA (I OD TEGO MIESIĄCA PRACOWNICY POBIERAJĄ POMNIEJSZONE WYNAGRODZENIE), A WNIOSEK DO WUP BĘDZIE SKŁADANY W MAJU – TO WYNAGRODZENIE, Z KTÓREGO MIESIĄCA PODAJEMY? MIESIĄC WSTECZ – TO BĘDZIE Z KWIETNIA JUŻ OBNIŻONE, CZY Z MARCA, ALE TO BĘDZIE SPRZED DWÓCH MIESIĘCY?
Należy poddać wynagrodzenie brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku. W podanym przykładzie – jeżeli wniosek będzie składany w maju – powinno to być wynagrodzenie należne za kwiecień. Proszę jednak zwrócić uwagę, że mowa jest o wynagrodzeniu w przeliczeniu na pełen etat.

W KWIETNIU ZOSTAJE PODPISANE POROZUMIENIE Z PRZEDSTAWICIELEM ZAŁOGI W SPRAWIE OBNIŻENIA CZASU PRACY O 5 PROC. I JEDNOCZESNEJ OBNIŻCE WYNAGRODZENIA POCZĄWSZY OD MAJA. JEDNOCZEŚNIE Z TYMI SAMYMI PRACOWNIKAMI W KWIETNIU PODPISANO POROZUMIENIE W SPRAWIE ZMIANY WYNAGRODZENIA OD MAJA OBNIŻAJĄC JE O KILKANAŚCIE PROCENT. PRZYKŁADOWO, PRACOWNIK W KWIETNIU MIAŁ WYNAGRODZENIE BRUTTO 5000 ZŁ. PODPISAŁ POROZUMIENIE Z PRACODAWCA NA ZMIANĘ WYNAGRODZENIA NA KWOTĘ 4250 ZŁ OD MAJA. PRACODAWCA PODPISAŁ Z PRZEDSTAWICIELEM ZAŁOGI POROZUMIENIE W SPRAWIE OBNIŻKI ETATU I WYNAGRODZENIA O 5 PROC. Z PRACOWNIKAMI FIRMY. CZY PRAWIDŁOWYM BĘDZIE LICZENIE TEJ OBNIŻKI DLA TEGO PRACOWNIKA OD KWOTY 4250 ZŁ?
Porozumienie o obniżeniu wymiaru czasu pracy powoduje obniżenie wysokości wynagrodzenia, które obowiązywało w dniu wejścia w życie porozumienia, czyli obniżonego uprzednio w porozumieniach zawartych indywidualnie z pracownikami.
Jednocześnie wnioskując o dofinansowanie do wynagrodzeń z FGŚP należy podać wynagrodzenie pracownika brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku. W podanym przykładzie – jeżeli wniosek będzie składany w maju – powinno to być wynagrodzenie należne za kwiecień (czyli jeszcze sprzed obniżki – 5000 zł).

JAK USTALIĆ WYNAGRODZENIE POSTOJOWE DLA PRZEDSTAWICIELA HANDLOWEGO, KTÓRY JEST ZATRUDNIONY NA UMOWĘ O PRACĘ Z WYNAGRODZENIEM PROWIZYJNYM, CZY BRAĆ POD UWAGĘ ŚREDNIĄ Z 12 MIESIĘCY? USTAWA WSKAZUJE PRZY PRZESTOJU EKONOMICZNYM NA NIE WIĘCEJ NIŻ 50 PROC., CZY WIĘC MOŻE TO BYĆ NP. 80 PRO. ZE ŚREDNIEJ Z 12 MIESIĘCY? A CZY W PRZYPADKU OBNIŻONEGO WYMIARU CZASU PRACY O 20 PROC. DLA PRZEDSTAWICIELA HANDLOWEGO LICZYMY NP. 80 PROC. ZE ŚREDNIEJ Z 12 MIESIĘCY?
Dla obliczenia wysokości dofinansowania należy podać wynagrodzenie brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku. Jeżeli wniosek jest składany w kwietniu, należy podać wynagrodzenie, do jakiego pracownik nabył prawo w marcu. W tym przypadku nie przewidziano mechanizmu wyliczania średniego wynagrodzenia z okresu 12 miesięcy (nie jest to wynagrodzenie liczone tak jak np. za urlop wypoczynkowy).

CO Z WYNAGRODZENIEM PROWIZYJNYM ZA SPRZEDAŻ PRZEDSTAWICIELA HANDLOWEGO PODCZAS 3 MIESIĘCY DOFINANSOWANIA? CZY MA BYĆ ONO W KWOCIE USTALONEJ NA POCZĄTKU (ŚREDNIA Z 12 MIESIĘCY I USTALONY PROCENT), CZY MOŻNA DOLICZYĆ PROWIZJĘ OD SPRZEDAŻY? MOWA O OBNIŻONYM WYMIARZE CZASU PRACY.
Art. 15g ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z COVID-19 wskazuje tylko na minimalne wynagrodzenie, jakie pracownik musi otrzymać w okresie pobierania dofinansowania. W przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy wynagrodzenie pracownika może, chociaż nie musi być proporcjonalnie obniżone.
 
  • Pytania dotyczące spadku obrotów  
CZY SPADEK OBROTÓW ZE SPRZEDAŻY, STANOWIĄCY WARUNEK KONIECZNY DLA UZYSKANIA DOFINANSOWANIA, MUSI TRWAĆ OKREŚLONY CZAS, CZY MUSI WYSTĄPIĆ NA DZIEŃ ZŁOŻENIA WNIOSKU?
Spadek obrotów ocenia się raz, na moment złożenia wniosku. Nie musi utrzymywać się przez cały czas pobierania dofinansowania.

1/ JEŻELI PRACODAWCA 28 KWIETNIA 2020 ROKU BĘDZIE MÓGŁ WYKAZAĆ SPADEK OBROTÓW W TRAKCIE OSTATNICH 30 DNI KALENDARZOWYCH, TO CZY BĘDZIE MÓGŁ UBIEGAĆ SIĘ O DOFINANSOWANIE ZA KWIECIEŃ, JEŻELI WNIOSEK ZOSTANIE ZŁOŻONY 29 LUB 30 KWIETNIA 2020 ROKU?
2/ JEŻELI ODPOWIEDŹ NA PYTANIE NR 1 JEST TWIERDZĄCA, TO W JAKI SPOSÓB NALEŻY UZUPEŁNIĆ TABELKĘ DOTYCZĄCĄ WYNAGRODZEŃ PRZYSŁUGUJĄCYCH PRACOWNIKOM? CZY NALEŻY PODAĆ W NIEJ WYSOKOŚĆ WYNAGRODZENIA MARCOWEGO I WYNAGRODZENIA KWIETNIOWEGO?
1/ Zgodnie z art. 15g ust. 9, spadek obrotów o nie mniej niż 25 proc. obliczany jest jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku. Za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego. Z kolei zgodnie ze znowelizowanym art. 15g ust. 16 dofinansowanie przysługuje za miesiąc, w którym wniosek został złożony, co oznaczałoby, że pracodawca może uzyskać dofinansowanie do wynagrodzeń za kwiecień. Warunkiem jest, aby przez cały ten okres pracownicy byli objęci porozumieniem o obniżeniu wymiaru czasu pracy lub porozumieniem o przestoju ekonomicznym.
2/ Dla obliczenia wysokości dofinansowania należy poddać wynagrodzenie brutto w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, czyli w analizowanym przypadku wynagrodzenie za marzec. Chodzi o wynagrodzenie nabyte przez pracownika za miesiąc będący okresem obrachunkowym u pracodawcy, a nie o wynagrodzenie częściowo z jednego, a częściowo z drugiego miesiąca.
 
  • Dofinansowanie do wynagrodzenia z FGŚP
    a zwolnienie ze składek ZUS
CZY MIKROFIRMA MA MOŻLIWOŚĆ SKORZYSTANIA JEDNOCZEŚNIE Z DOPŁATY Z FGŚP ZA PRZESTÓJ EKONOMICZNY ORAZ ZE ZWOLNIENIA ZE SKŁADEK ZUS, W RAMACH PROGRAMU ZWOLNIENIE ZE SKŁADEK ZUS?
Tak, są to dwa niezależne świadczenia. Dofinansowanie do wynagrodzenia zostanie pomniejszone o składki, co do których nie będzie w tej sytuacji obowiązku odprowadzenia do ZUS.
 
JAKIE DOFINANSOWANIE DO WYNAGRODZEŃ W OKRESIE OBNIŻONEGO WYMIARU CZASU PRACY PRZYSŁUGUJE FIRMIE, KTÓRA JEDNOCZEŚNIE KORZYSTA Z UMORZENIA SKŁADEK ZUS W OKRESIE MARZEC, KWIECIEŃ I MAJ.
Zgodnie z przepisami, dofinansowanie wynosi 50 proc. kwoty brutto (po obniżce etatu i wynagrodzenia), nie więcej niż 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
 
JEŻELI FIRMA WYPŁACA WYNAGRODZENIE PO OBNIŻCE W WYSOKOŚCI 3000 ZŁ BRUTTO, TO CZY OTRZYMA DOFINANSOWANIE W WYSOKOŚCI 1500 ZŁ BRUTTO? JEŻELI NIE OPŁACA SKŁADEK NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE I ZDROWOTNE ZA PRACOWNIKA?
Dofinansowanie do wynagrodzenia zostanie pomniejszone o składki, co do których nie będzie w tej sytuacji obowiązku odprowadzenia do ZUS.
 
  • Okres pobierania dofinansowania
NASZA FIRMA I REPREZENTACJA PRACOWNIKÓW PODJĘLI DECYZJĘ O OBNIŻENIU WYMIARU CZASU PRACY DLA WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW OD 6.04.2020, MAJĄC NA UWADZE TRUDNĄ SYTUACJĘ FIRMY ZWIĄZANĄ Z BRAKIEM ZAMÓWIEŃ NA PRACĘ. CZY SKŁADAJĄC WNIOSEK DO WUP W MAJU OTRZYMAMY DOFINANSOWANIE DLA PRACOWNIKÓW OD DNIA WEJŚCIA W ŻYCIE POROZUMIENIA?
Nie. Składając wniosek w maju otrzymacie Państwo dofinansowanie na trzy miesiące (maksymalnie) począwszy od maja. Przedsiębiorca otrzymuje dofinansowanie od miesiąca złożenia wniosku (wpływu do wojewódzkiego urzędu pracy).
  • Inne
JAKA DATA JEST UZNAWANA ZA DATĘ ZŁOŻENIA WNIOSKU O DOFINANSOWANIE WYNAGRODZEŃ Z FGŚP W PRZYPADKU WYSŁANIA GO POCZTĄ?
Za datę złożenia wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych świadczeń na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w przypadku wniosku przesłanego pocztą lub za pośrednictwem innego operatora świadczącego usługi pocztowe, uważa się datę nadania wniosku, tj. datę stempla pocztowego albo datę wynikającą z innego dowodu nadania wniosku.
W przypadku, gdy wniosek został nadany do wojewódzkiego urzędu pracy w kwietniu i dotyczy dofinansowania za miesiąc kwiecień, a został doręczony w maju, dofinansowanie należy wypłacić za kwiecień.
W przypadku wniosków składanych w formie elektronicznej lub osobiście – za datę złożenia wniosku uważa się datę wpływu wniosku do WUP.


 

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display