Wydawca treści

IV Mazowieckie Forum Partnerstwa Lokalnego (2007)

W dniach 20-21 listopada 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie zorganizował IV Mazowieckie Forum Partnerstwa Lokalnego poświęcone zadaniom w zakresie kształcenia ustawicznego realizowanym przez instytucje oświatowe i instytucje rynku pracy, ekonomii społecznej a także omówieniu efektów wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego na terenie województwa mazowieckiego. W konferencji wzięli udział: starostowie, dyrektorzy Delegatur Urzędu Marszałkowskiego i Filii WUP, dyrektorzy powiatowych urzędów pracy, członkowie Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia, przedstawiciele organizacji pozarządowych i innych partnerów społecznych z terenu Mazowsza - ogółem 110 osób.

Uczestników Forum powitał Tadeusz Jan Zając, Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie.

Tematem pierwszego dnia konferencji była „Rola kształcenia ustawicznego w przeciwdziałaniu bezrobociu". Zadania związane z kształceniem ustawicznym realizują zarówno instytucje oświatowe jak również instytucje rynku pracy. Konferencja poświęcona była omówieniu tych zadań oraz przedstawieniu zależności pomiędzy kształceniem a zatrudnieniem. Konferencję uświetniły prelekcje przedstawicieli instytucji oświatowych oraz instytucji rynku pracy. Swoją obecnością zaszczycił nas p. prof. Marek Bednarski z Instytutu Pracy i Polityki Społecznej, który zaprezentował wyniki badań w kontekście „Edukacja a zatrudnienie". Głównym celem badań było stworzenie merytorycznych podstaw konstrukcji systemu zmniejszania niedostosowań strukturalnych (kwalifikacyjno - zawodowych) podaży i popytu na pracę w województwie mazowieckim. W badaniu wzięli udział pracodawcy, przedsiębiorcy, bezrobotni oraz przedstawiciele instytucji rynku pracy i systemu edukacji.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej reprezentował Tomasz Wach z Wydziału Edukacji Ustawicznej Departamentu Rynku pracy, który przedstawił zadania związane  z kształceniem ustawicznym realizowane przez ministra właściwego ds. pracy. Minister inicjuje rozwiązania prawne oraz działa w oparciu o przepisy ustawy. Obowiązująca ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy określa instrumenty stymulujące rozwój kształcenia ustawicznego w zakresie tworzenia warunków ułatwiających korzystanie osobom bezrobotnym za szkoleń oraz z przygotowania zawodowego. Ministerstwo zajmuje się tworzeniem warunków do zapewnienia wysokich standardów realizacji usług szkoleniowych oraz tworzeniem narzędzi i metod wspierających pracę urzędów pracy takich jak: Klasyfikacja Zawodów i Specjalności, opracowanie krajowych standardów kwalifikacji zawodowych, modułowych programów szkoleń, bazy danych - Doradca 2000, Rejestr Instytucji Szkoleniowych.

Zagadnienia związane z edukacją dla rynku pracy przedstawiła Mieczysława Nowotniak z Biura Edukacji m.st. Warszawy, poprzez ukazanie sytuacji szkolnictwa na terenie Warszawy oraz omówienie polityki edukacyjnej m.st. Warszawy w latach 2008 - 2010. W związku z silną potrzebą rozwoju szkolnictwa zawodowego dla rynku pracy, wg Biura Edukacji należy rozszerzyć współpracę szkół z pracodawcami, położyć nacisk na doskonalenie nauczycieli, układać programy nauczania pod potrzeby rynku pracy, stworzyć bazę do kształcenia zawodowego, stworzyć możliwości do odbywania praktycznej nauki zawodu oraz rozpropagować w szkołach doradztwo zawodowe.

Janusz Niedbalski z Kuratorium Oświaty w Warszawie, zaprezentował zagadnienia związane z edukacją dorosłych w województwie mazowieckim. Wnioski końcowe prezentacji to przede wszystkim monitorowanie potrzeb rynku, regulacja liczby oddziałów w poszczególnych branżach, uruchamianie rocznych szkół policealnych potrzebnych zawodach, preferowanie słuchaczy zasadniczych szkół zawodowych, unowocześnienie bazy kształcenia zawodowego przy współdziałaniu pracodawców, potrzeba organizowania konferencji na temat kształcenia i doskonalenia zawodowego we współpracy „oświata - pracodawcy - instytucje rynku pracy" oraz szersza oferta Centrów Kształcenia Ustawicznego w kształceniu zawodowym.

Konferencję zakończyła prezentacja Witolda Woźniaka, który przedstawił działania prowadzone przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej w zakresie edukacji ustawicznej. Zwrócono uwagę na działania z zakresu upowszechniania informacji oraz innowacyjne programy do kształcenia zawodowego w tym, na coraz powszechniejszą formę kształcenia jaką jest e-learning.

Drugi dzień Forum podzielny został na dwa bloki tematyczne. Pierwszy z nich dotyczył promocji ekonomii społecznej, drugi omówieniu efektów wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego na terenie województwa mazowieckiego.

W rejestrach powiatowych urzędów pracy bardzo dużą część bezrobotnych stanowią osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. To właśnie ekonomia społeczna kieruje swoje działania do grup społecznych podlegających wykluczeniu, które nie radzą sobie na rynku pracy. Ekonomia społeczna jest pojęciem bardzo szerokim i dotyka wielu sfer życia społecznego. Jednak najważniejszym celem tej idei jest prymat działania na rzecz ludzi nad maksymalizacją zysków płynących z działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to, że dla podmiotów ekonomii społecznej istotnym znaczeniem obok celu gospodarczego jest realizacja misji społecznej.

Wprowadzenie zagadnień ekonomii społecznej na IV Forum PL miało zachęcić uczestników konferencji do wspierania podmiotów ekonomii społecznej działających na terenie Mazowsza a także promować w społecznościach lokalnych ideę ekonomii społecznej opartej na wartościach solidarności, partycypacji i samorządności, odgrywających kluczową rolę w społecznym rozwoju lokalnym.

Referat inauguracyjny wprowadzający w zagadnienia ekonomii społecznej wygłosił pan Krzysztof Więckowski Dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w MRPiPS.

Prezentację na temat aspektów prawnych funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej przedstawił pan Artur Gluziński. W tym bloku w ramach dobrych praktyk przedstawiono informację dotyczącą funkcjonowania Centrum Integracji Społecznej w Siedlcach oraz przedsiębiorstwa społecznego „Garncarska wioska", która działa pod patronatem Nidzickiej Fundacji Rozwoju NIDA.

Drugi blok tematyczny poświęciliśmy partnerstwu lokalnemu wskazując możliwości działania w tym zakresie w oparciu o doświadczenia Stowarzyszenia Biuro Obsługi Ruch Inicjatyw Społecznych BORIS a także wynikające z realizacji programu Model Partnerstwa Lokalnego.

Gdy mówimy o partnerstwie lokalnym, mamy na myśli współpracę trwałą, efektywną, ukierunkowaną na cele, w której podmioty wspólnie działając, otwierają się na bogactwo doświadczeń innych i na odmienne sposoby myślenia co w konsekwencji łagodzi napięcia społeczne prowadzi do poprawy jakości życia i rozwoju gospodarczego.

Szczegółową informację na temat działalności Stowarzyszenia BORIS w tym zakresie przedstawiła pani Elżbieta Kowalczyk Kierownik Regionalnego Ośrodka EFS.

Od marca 2003 r. na terenie województwa mazowieckiego realizowany jest Program Wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego. Najważniejszym celem Programu jest budowanie trwałego partnerstwa między instytucjami samorządowymi, lokalnymi przedsiębiorstwami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami infrastruktury oraz mieszkańcami społeczności lokalnej na rzecz ożywienia gospodarczego oraz poprawy sytuacji na rynku pracy. Wdrażanie Programu wspiera także funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw, aktywizuje całe społeczności i zachęca do współpracy przy definiowaniu lokalnych problemów oraz rozwiązywania ich na poziomie gminy czy powiatu.

Program Wdrażania Modelu Partnerstwa Lokalnego realizowany jest w województwach według następującego schematu: koordynatorem Programu na terenie województwa jest Marszałek Województwa, zadania z zakresu promocji, inspiracji działań i koordynacji prowadzą Wojewódzkie Urzędy Pracy, natomiast realizacją Programu zajmują się samorządy powiatowe i gminne.

Realizacja ta polega na organizacji w powiecie cyklu Warsztatów Lokalnego Ożywienia Gospodarczego, na których wypracowuje się kilka projektów gospodarczych przy współudziale wszystkich partnerów rynku pracy. Cykl pięciu warsztatów ma pomóc liderom lokalnym i zainteresowanym mieszkańcom w przeprowadzaniu analizy i oceny posiadanych zasobów, stworzenia strategii działania oraz wypracowaniu propozycji projektów gospodarczych, które po wdrożeniu przyczynią się do rozwoju ekonomicznego tej społeczności lokalnej.
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1039711495.jpg&imagePreview=1
Zdjęcie galerii artykułu:  - 1039711495.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 1051547904.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 1168372460.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 1193324784.jpg&imagePreview=1 Zdjęcie galerii artykułu:  - 910323052.jpg&imagePreview=1

Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji